مقالات

کسب و کار پرورش جلبک اسپرولینا

آنچه در این مقاله میخوانیم:

مقدمه ای برای تولید میکروجلبک اسپرولینا-کلرولا

اگر علاقمند به تولید میکروجلبک اسپرولینا –کلرلا هستید تا پایان این مقاله همراه فراساحل نگار باشید

جلبک‌ها تولید کنندگان مهم مواد آلی در محیط‌های آبی هستند و این به دلیل داشتن کلروفیل است. جلبک‌ها موجودات فتواتوتروف محسوب شده و از طریق فتوسنتز غذا و انرژی تولید می‌کنند. در اکوسیستم‌های آبی جلبک‌ها و بخش مهمی از زنجیره‌ی غذایی موجودات آبزی و ماهی‌ها را تشکیل می‌دهند و لذا بخش عمده‌ای از تولیدات آبزیان مستقیما وابسته به وجود آن‌ها است.

جلبک‌ها نه تنها تامین کننده غذا و انرژی در محیط‌های آبی هستند بلکه به واسطه‌ی عمل فتوسنتز و متصاعد نمودن اکسیژن محیط اطراف خود را اکسیژنه نموده و برای حیات آبزیان مساعد می‌نمایند. اگر جلبک‌ها از روی کره زمین و از اقیانوس‌ها برداشته می‌شدند در حیات انسان‌ها و همه موجودات اختلال ایجاد می‌شد. اولین تاثیر سومنفی جلبک‌ها بر روی آبزیان می‌بود که غذای آن‌ها را تشکیل می‌دهند. بسیاری از جلبک‌ها میکروسکوپی بوده و در سطح آب زندگی می‌نمایند و آن‌ها را فیتوپلانکتون نامند. فیتوپلانکتن‌ها به عنوان موجودات تولید‌ کننده در صدر زنجیره غذایی آبزیان قرار می‌گیرند و از لحاظ تولید اکسیژن و غذا نقش اساسی دارند.

 

پرورش جلبک در خانه کسب و کاری با سود بالا و سرمایه کم است و حتی بعنوان مشاغل خانگی و شغل دوم هم می توانید وارد کار شوید.

اسپرولینا چیست؟

اسپیرولینا :)( Spirulina) گونه‌ای جلبک سبز-آبی از شاخه سیانوباکترها است.

جلبک‌های اسپیرولینا اصولا در آب‌های شیرین رشد می‌کنند

اسپیرولینا بیشتر در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی یافت و تولید شده و می‌تواند غذای جانوران یا انسان باشد

امروزه اسپیرولینا بیشتر به عنوان مکمل غذایی در صنعت داروسازی (به شکل قرص یا پودر) به کار می‌رود. همچنین در صنایع آبزی پروری، آکواریوم و ماکیان نیز از آن استفاده می‌شود

این جلبک به‌طور طبیعی در بسیاری از دریاچه‌ها رشد می‌کند اما برای تولید مصنوعی جلبک اسپیرولینا نیز فعالیت‌های فراوانی صورت می‌پذیرد. در بسیاری از نقاط جهان شرکت‌هایی مشغول تولید و عرضه این جلبک سبز آبی برای مصارف انسانی و دامی هستند.

اسپیرولینا سیانوباکتری‌های رشته‌ای و معلق در آب بوده و ساختاری استوانه ای و مارپیچ دارند.

رشد اسپیرولینا در پی‌اچ ۸/۵ و بالاتر و دمایی حدود ۳۰ درجه سانتی گراد صورت می‌گیرد.

 این موجود زنده اتوتروف و بدون نیاز به کربن آلی و سایر موجودات زنده غذای خود را می‌سازد. جهت رشد و پرورش اسپیرولینا باید موادی مانند نیترات پتاسیم، بی کربنات سدیم، فسفات پتاسیم، نمک دریایی و سولفات آهن به آب افزوده شود

نحوه ساخت محیط کشت جلبک اسپرولینا-کلرلا بصورت تجاری را در دوره های آموزشی فراساحل نگار آموزش خواهیم داد.

مورفولوژی و ساختار درونی اسپیرولینا

در ابتدا اسپیرولینا پودر است که در محیط های ژله ای در ازمایشگاه ها کشت  شده و پس از کشت جلبک ،استوک جلبک یا اصطلاحا بذر جلبک به ما میدهد.

قیمت استوک در بازار نوسان زیادی دارد حتما استوک اولیه را از مراکز معتبر تهیه کنید چرا که برخی مراکز استوک با ناخالصی زیاد به مشتری می فروشند که اگر اطلاعات لازم را نداشته باشید کل سرمایه خود را به خطر انداخته اید

 استوک به دلیل کیفیت بالا، زیاد بودن سلول های مادر و گرفتن نتیجه بهتری از کشت قیمت بالا تری دارد. و باتوجه به دلایل ذکر شده ارزش خرید دارد. به طور کلی بهتر است که از استوک به جای دیگر روش ها استفاده کرد. اگر سطح کشت شما در بحث پرورش جلبک اسپیرولینا زیاد است (منظور بالای ٣۰۰۰ لیتر است). توصیه میشود که از میکروسکوپ استفاده کنید. میکروسکوپی با زوم ٨۰-١۰۰X کفایت میکند تا سلول را بررسی کنید.

تمام نکات مهم برای خرید استوک اولیه و حتی تکثیر استوک را در دوره های آموزشی پرورش جلبک فراساحل نگار به شما آموزش خواهیم داد

پرورش و تولید  اسپیرولینا در منزل می تواند بسیار هیجان انگیز و لذت بخش باشد.

یک کسب و کار پولساز از مشاغل خانگی تولید جلبک است!

 آیا میدانستید اسپیرولینای تازه ۳ برابر پودر اسپیرولینا پروتئین دارد! و از لحاظ مزه، بسیار خوشمزه و رفرش کننده است. 

نگهداری اسپیرولینا در منزل می تواند از نگهداری آکواریوم ماهی آسان تر باشد! و البته که این یک روش سازگار با محیط زیست برای تولید یک غذای با پروتئین کامل هم هست

 در واقع پرورش اسپیرولینا چه در منزل و چه در مزارع بزرگ، به آب و برق بسیار کمی نیاز دارد و بهترین قسمت اینکه هم در داخل و هم بیرون منزل میتوان آن را پرورش داد! به همین دلیل است که ناسا در حال استفاده از آن است و FAO آن را “غذای آینده” نامگذاری کرده است. می توانید اسپیرولینای خودتان را با یک آکواریوم کوچک کنار یک پنجره آفتاب گیر راه اندازی کنید یا اگر خانواده پرجمعیتی دارید، یک حوضچه پرورش اسپیرولینا در حیاط ایجاد کنید

یکی از متداول ترین سئوالاتی به ذهن علاقمندان ورود به صنعت ارزشمند پرورش اسپیرولینا خطور میکند این است که

در چه مقیاسی وارد شغل تولید جلبک بشویم؟

نکته مهم در پاسخ به این سئوال این است که آیا هدف شما درآمدزایی است یا آموزش؟ آیا با هدف آشنایی اولیه با این صنعت میخواهید چند مدتی را وقف یادگیری تکنیک های پرورش و نگهداری اسپیرولینا نمایید یا میخواهید از از این طریق به اشتغال بپردازید؟

پیشنهاد ما این است که اول آموزش اصولی ببینید و بعد سرمایه گذاری کنید

حتی اگر قصد شما تولید شخصی هم باشد بدلیل اینکه مصرف کننده محصول هستید و یا قرار است جلبک باکیفیت تولید کنید اول از همه آموزش ببینید

طول دوره پرورش جلبک اسپرولینا چند روز است؟

طول دوره پرورش میکروجلبک اسپرولینا 14 روز-دو هفته می باشد.

یک پرورش دهنده موفق با توجه به موجودی که قصد پرورش آن را دارد، اعم از دام، طیور، گیاه، آبزی، قارچ یا باکتری، در ابتدای امر به حداکثر زیست توده آن موجود توجه میکند. این شاخص مهم، به پرورش دهنده کمک میکند که بتواند وسعت، بزرگی یا اصطلاحا مقیاس سیستم پرورش را تعیین نماید.

در مورد میکروجلبک اسپیرولینا، حداکثر زیست توده در شرایط بسیار کنترل شده آزمایشگاهی معمولا ۱۵ گرم بر مترمکعب (۱۰۰۰ لیتر) در روز و در شرایط پرورشی که کنترل کمتری بر شرایط محیطی وجود دارد، معمولا ۸ گرم بر مترمکعب در روز در نظر گرفته میشود.

وزن زیست توده اسپیرولینای اشاره شده، وزن تر میباشد، به این معنی که تقریبا ۹۰ درصد آن حاوی آب است. لذا وزن حداکثر بایومس خشک اسپیرولینا در شرایط پرورشی، درواقع 8/0 گرم بر مترمکعب در روز خواهد بود.

میزان تولید جلبک خشک برای 100 متر چقدر است ؟

به ازای هر ۱۰۰ متر مربع استخر پرورش اسپیرولینا، ماهانه بین 8 تا 10 کیلوگرم پودر خالص اسپیرولینا محصول به دست می آید.

ارزش غذایی جلبک اسپیرولینا به مواد آلی زیر وابسته است:

  1. پروتئین
  2. ویتامین
  3. رنگدانه
  4. مواد معدنی
  5. اسید های چرب
  6. امینو اسید ها

آمینو اسید ها چه هستند و چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

جلبک سبز آبی اسپیرولینا حاوی آمینو اسید هستند. آمینو اسید ها مولکول‌هایی هستند که وجود انها جهت تشکیل و جذب پروتئین مورد نیاز بدن لازم و ضروری است. آمینو اسید ها به دو دسته ی امینو اسید های ضروری و امینو اسید های غیرضروری تقسیم میشوند لیستیدین، ایزولوسین، لوسین، نیتونین و… از امینو اسید های ضروری هستند که شامل ٩ عدد میشود و اسید های غیرضروری ١١ عدد هستند. که مجموع این دو گروه ٢۰ عدد امینو اسید ها را تشکیل میدهند. که تمام موجودات زنده به این ٢۰ نوع نیاز دارند. اما بعضی گیاهان ممکن است تنها ٢ نوع  از این ٢۰ نوع امینو اسید را داشته باشد. این در صورتی است که اسپیرولینا دارای هر ٢۰ نوع میباشد. از دلایلی که به اسپیرولینا لقب “غذایی برای اینده” را نسبت داده‌اند وجود سرشار ویتامین‌ها، امینو اسیدها و پروتئین‌ها ست.

جلبک سبز آبی اسپیرولینا در اینده به خاطر خواص بی نظیری که دارد قطعا مورد توجه بیشتری قرار میگیرد.

میزان مصرف روزانه اسپیرولینا برای هر فرد چقدر است؟

 مقدار مصرف اسپیرولینا در تحقیقات متفاوت است. به طور کلی، ثابت شده است 8-1 گرم اسپیرولینا در روز اثربخش میباشد.

 دوز خاص هر شخص به هدف وی از مصرف اسپیرولینا بستگی دارد:

برای کاهش کلسترول، 8-1 گرم در روز

برای تقویت عضلات، 7.5-2 گرم در روز

برای کاهش قند خون، 2 گرم در روز

برای کاهش فشار خون، 4.5-3 گرم در روز

برای درمان کبد چرب، 4.5 گرم در روز

موارد احتیاط مبتلایان به بیماری فنیل کتونوری بهتر است از مصرف اسپیرولینا خودداری نمایند هرچند که هنوز شواهد کافی دال بر مضر بودن آن موجود نیست. در دوران بارداری و شیردهی، اطلاعات کافی از ایمن بودن اسپیرولینا موجود نیست و بهتر است از مصرف اسپیرولینا در دروان بارداری خودداری شود.

 مبتلایان به بیماری های خود ایمنی همچون ام اس، و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند نباید اسپیرولینا را مورد مصرف قرار دهند.

چگونه اسپیرولینا خوب را از بد تشخیص بدهیم؟

یکی از دغدغه های همه ما هنگام خرید این هست که بتونیم محصول با کیفیت رو از محصول بی کیفیت تشخیص بدیم.با توجه به اینکه توی بازار ممکن است انواع مختلفی از اسپیرولینا رو ببینید در زیر بصورت خلاصه وار به راه های سریع تشخیص اسپیرولینای خوب اشاره شده است:

  • بوی نسبتا ملایمی دارد
  • رنگ سبز تیره دارد که نشان دهنده ویژگی آنتی اکسیدانی بالای آن است(وجودکلروفیل و فایکوسیانین بالا)
  • دارای سایز ذرات بسیار ریز هستند و قدرت جذب بالایی در بدن دارد
  • دارای ظاهری یکدست بدون وجود ذارات خارجی است

تجهیزات لازم برای پرورش جلبک اسپیرولینا و کلرلا

 

  • نورسنج دیجیتال
  • ظروف پرورش( وان،اکواریوم،حوضچه )
  • PH  متر دیجیتال
  • تایمر برای اتوماتیک کردن کارها
  • بخاری مناسب آکواریوم
  • پمپ ساده آکواریوم
  • میکروسکوپ
  • استوک یا بذر جلبک
  • محیط کشت

فضای مورد نظر برای پرورش ریزجلبک اسپرولینا-کلرلا چه مشخصاتی داشته باشد؟

به‌طورکلی کشت اسپیرولینا و کلرلا به دو روش اصلی کشت پیوسته در حوضچه و کشت در فتوبیوراکتور انجام می‌شود، که معمولاً از روش کشت در حوضچه استفاده می‌کنند چون نیازی به سرمایه کمتری دارد.

حوضچه‌ها در ابعاد مختلف ولی با عمق بسیار کم کشت می‌شوند (به دلیل دسترسی جلبک‌ها به CO2 و نور مناسب) و معمولاً از جنس بتون یا فایبرگلاس ساخته می‌شوند، حوضچه‌ها باید با کف‌پوش مناسب و مقاوم به نور UV و غیررسمی عایق‌بندی شوند، در انتهای حوضچه‌ها بایستی پدال مناسب و موتوری برای راه‌اندازی پدال فراهم شود.

به دلیل کوچک بودن جلبک‌ها باید از سیستم مناسب برای برداشت و فیلتراسیون برای تهویه استفاده شود.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که در گلخانه و یا محیط های سرپوشیده  انجام میشود. که ریز و جزییات آن را توسط کارشناسان فنی کشت در دوره آموزشی پرورش جلبک اسپرولینا کلرلا به علاقمندان به سرمایه گذاری آموزش خواهیم داد

بازار فروش جلبک اسپرولینا و جلبک کلرلا کجاست؟

بی‌شک مسئله‌ای که تمامی دغدغه‌های افراد تولیدکننده را  به خود درگیر می‌کند این است بازار هدف کجاست و مشتریان شما چه کسانی هستند و یا قصد دارید این محصولات را به چه کسانی بفروشید پس قبل از هر کاری باید به این سؤالات پاسخ داده شود، در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

در حال حاضر شرکت‌های داروسازی، مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی تقاضای بالایی برای خرید جلبک مفید دارند. چرا که بسیاری از افراد تمایل دارند روزانه به عنوان یک داروی گیاهی یا بخشی از رژیم غذایی خود آن را مصرف کنند. امروزه ماسک‌ها و لوسیون‌های حاوی جلبک اسپیرولینا طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند

جلبک کلرلا ولگاریس در صنعت دام، طیور و آبزیان نقش مهمی را ایفا می کند. همچنین بعنوان داروی جایگزین آنتی بیوتیک مورد استفاده در این صنایع کاربرد های وسیعی دارد. مواد معدنی و ویتامینهای زیادی که در جلبکهای دریایی وجود دارد، استفاده از آنها را در صنعت مرغداری افزایش داده است. زردۀ تخم مرغ بعد از تغذیه مرغ با جلبکهای دریایی، دارای ید و کاروتن بیشتری است.

به علاوه، مرغ هایی که با جلبک تغذیه می شوند در دفعات بیشتری تخم گذاری می کنند و به دلیل خوابیدن بیشتر روی تخمها ، جوجه بیشتری نیز تولید می نمایند

مشتریان محصولات جلبک چه کسانی هستند؟

بخش بزرگی از مشتریان شما بخش خوراکی و انسانی است، با توجه به اینکه جلبک حدود 60 تا 70 درصد پروتئین، 15 تا 25 درصد کربوهیدرات، 7 تا 13 درصد مواد معدنی، 6 تا 8 درصد چربی و حدود 3 تا 7 درصد رطوبت را در خود دارد پس یکی از کامل‌ترین غذاهای گیاهی برای انسان است.

گفته می‌شود میزان تولید پروتئین آن در سطح واحد حدود 20 برابر سویا، 40 برابر ذرت و 200 برابر گوشت است، همچنین میزان مصرف آب در تولید آن 25 درصد سویا، 17 درصد ذرت و 2درصد گوشت است که این آمار بسیار بالا است البته تولید آن از نظر زیست‌محیطی کاملاً بی‌ضرر است و هیچ‌گونه اثر منفی بر روی محیط‌ زیست ندارد

میکروجلبک اسپرولینا در صنایع غذایی،آرایشی ،بهداشتی کاربردهای فراوان داردو پسماندهای آن برای تهیه خوراک دام و طیور آبزیان استفاده میگردد.

استراتژی تبلیغات در فروش محصولات اسپیرولینا

  • روش‌های مختلفی برای مشتریان وجود دارد که شما برای بالا رفتن جایگاه خود در بازار جلبک این موارد را باید اعمال کنید.
  • مذاکره با مشتریان به‌صورت مستقیم
  • برگزاری همایش‌ها و کلاس‌ها جهت آشنایی بیشتر با محصولات تولیدی شرکت
  • ارسال نمونه رایگان برای مشتریان
  • برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات مناسب برای معرفی محصول به شرکت‌های تأمین‌کننده
  • معرفی مشخصات و مزایای محصولات در کاربردهای گوناگون

مهم ترین اصل تولید محصول باکیفیت و آنالیز خوب است و اگر مشتری از محصول شما راضی باشد قطعا فروش شما چند برابر خواهد شد

آیا بازار جلبک اشباع شده است ؟

 

خیر در حال حاضر 70 درصد جلبک مصرفی در ایران وارداتی است که اگر تولید باکیفیت داشته باشیم میتوانیم براحتی محصول را بفروش برسانیم

 

بازاریابی در حیطه عرضه محصولات غذایی یا دارویی  یک از روش‌های مرسومی است که امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فضای اینترنت، در سطح نوینی رایج شده است. در واقع، هر نوع سازمان یا کارخانه‌ای، فارغ از اینکه در چه زمینه‌ای فعالیت دارد، همواره برای ارائه بهتر خدمات خود به بازاریابی و تبلیغ تولیدات از طریق شیوه‌های مختلف نیاز خواهد داشت.

 

بنابراین بازاریابی یعنی نوعی تبلیغ که در نهایت، منجر به جذب مشتری بیشتر و فروش زیادتر محصولات می‌شود. از این رو این روش در کلیه صنایع از جمله صنایع غذایی نقشی کاربردی دارد. به همین جهت، شاغلین تحت عنوان بازاریاب باید به دانش این حوزه تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند به نتایج مطلوب خود برسند.

مسئله تولیدکننده‌های مختلف و شرکت‌های رقیب همیشه در هر شغلی هست  اما نکاتی است که اگر شما به آن‌ها توجه کنید و همیشه این موضوعات را مورد بررسی قرار دهید متوجه خواهید شد که کار چندانی سختی هم نیست، حالا به بررسی این نکات ارزشمند می‌پردازیم.

1- بزرگ‌ترین نگرانی مشتریان، قیمت محصول است آن‌ها تقریباً همیشه دنبال ارزان‌ترین گزینه‌ها هستند.

2- کیفیت بالای محصول، خریداران محصولات شما، هزینه‌ای پرداخت کرده‌اند پس خواهان محصولی با کیفیت و ارزشمند هستند، هیچ‌وقت اجازه ندهید مشتریان نسبت به محصولاتی که خریداری کرده‌اند پشیمان شوند.

3- نام تجاری، انتخاب یک نام مرتبط و مناسب نقش زیادی در افزایش فروش محصولات شما دارد.

4- ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش می‌تواند مشتری را برای خرید محصولات دیگر تشویق کند.

5- مشتریان دوست دارند بخشی از گروه ویژه باشند پس ارائه کوپن تخفیف می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

6- طراحی بسته‌های زیبا می‌تواند در ذهن مشتری ماندگاری زیادی داشته باشد.

7- عملیات خرید و یا ارائه خدمات بسیار باید آسان و سریع باشد تا مشتری در کمترین زمان ممکن کارش را به پایان برساند.

8- گارانتی محصول نیز از مهم‌ترین بخش‌های فروش محصولات است در صورت امکان، این بخش را به محصولات خود اضافه کنید.

مرور دیگر روش‌های موثر در فروش پودر جلبک

  1. توضیحاتی کامل درباره مزایا، کیفیت و همچنین مواد به کار رفته در تولید محصول ارائه دهید؛
  2. یک نمونه رایگان از خدمات و تولیدات خود داشته باشید تا مشتریان بتوانند آن را امتحان کنند یا نزد خود داشته باشند. به این ترتیب، تبلیغ شما با مشتری همراه می‌شود؛
  3. از طریق فروشندگان محلی، محصولاتتان را تبلیغ کنید؛
  4. در هر شهر یا منطقه از نمایندگان بومی برخوردار باشید و با آن‌ها همکاری کنید؛
  5. راه‌ اندازی اپلیکیشن‌های نوین؛
  6. در سایت‌های تبلیغاتی، پیج‌های پرمخاطب و در فضاهای مناسب در بستر اینترنت، تبلیغ کنید؛
  7. از تکنیک‌های بازاریابی آنلاین غافل نشوید.

درآمد پرورش جلبک چقدر است؟

اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به این موضوع کنیم متوجه می‌شویم که پرورش‌دهنده‌هایی هستند که در حال حاضر از طریق پرورش جلبک درآمدزایی می‌کنند پس باید گفت که بله سودآور است و عده‌ای هم هستند که بدون اینکه کار را شروع کنند میگویند که کار خوبی نیست!!

اگر شخصی از این کسب‌وکار نتیجه گرفته مسلماً اشخاص دیگری هم می‌توانند سودآوری داشته باشند پس بهتر است به‌جای اینکه صحبت از وضعیت بد اقتصادی کنید و یا از شرایط بازار بگویید، اطلاعات خود را بالا ببرید این موضوع باعث افزایش میزان موفقیت شما در پرورش جلبک می‌شود.

میزان درآمد شما رابطه مستقیمی با استوک اولیه جلبک استفاده‌شده دارد یعنی اینکه این شما هستید با انتخاب بذر مناسب می‌توانید بر میزان سود و درآمد خود تأثیر بگذارید

برای پرورش جلبک اسپرولینا-کلرلا از کجا شروع کنم؟

پس از اینکه آموزش اصولی تولید و پرورش جلبک اسپرولینا کلرلا رو دیدید

برای شروع کشت شما نیاز به خرید اولیه جلبک یا استوک جلبک دارید. گونه و نوع جلبک خود را از فروشگاههای مطمئن بخرید.

مخزن مورد نظر خود را در یک مکان گرم و پر نور از خانه قرار دهید.

مخزن خود را با آب تصفیه شده پر کنید و مخلوط مواد غذایی که محیط کشت جلبک است را با توجه به دستورالعمل  های که در دوره آموزش دیده اید اضافه کنید.

 توجه داشته باشد اگر آب دارای کلر است اجازه دهید تا چند ساعتی بماند تا کلر آن از بین رود یا از فروشگاههای آکواریوم محلول ضد کلر تهیه کنید.

دمای محیط را بررسی کنید. در حالت مطلوب، دمای مخزن شما باید حدود 35 درجه سانتیگراد باشد. جلبک می تواند دمای پایین را بدون مرگ، تحمل کند اما در محیط های گرم بسیار بهتر عمل می کند.

اگر مخزن شما خیلی سرد باشد، می توانید آن را با یک بخاری آکواریوم گرم کنید.

استارتر جلبک را اضافه کنید.

برای تامین اکسیژن میتوانید از پمپ آکواریوم استفاده کنید و یا اگر مخزنتان کوچک است آن را چند بار در روز هم بزنید.

پس از حدود 3-6 هفته، جلبکها آماده برداشت است. آنها را بر روی پارچه قرار دهید و به آرامی آب اضافی را فشار دهید. ( یا از وسایل جمع آوری جلبک استفاده کنید. )

این خمیر سبز، جلبک تولید شده شما است که میتوانید آن را به صورت خام یا فرآوری شده به فروش برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید