شیلات و آبزیان, مقالات

کسب و کار پرورش کروکودیل

آشنایی با تکثیر و پرورش کروکودیل

با توجه به اینکه در کشور آوازه یک صنعت جدید شنیده می شود و مسئولین در صدر هستند تا اطلاعات لازم و کافی را در این زمینه کسب نمایند تا بتوانند با قاطعیت کامل پروانه تولید را صادر نمایند.

این صنعت نوپا همان پرورش کروکودیل می باشد که اکنون در کشورهای مختلف دنیا به عنوان یک محصول اصلی در کنار سایر محصولات دامی ظهور کرده است.

در ابتدا باید این موضوع روشن شود که آیا پرورش این حیوان در کشور مقرون به صرفه است یا خیر و بعد محصولات اصلی بدست آمده مورد بررسی قرار گیرد.

شایان ذکر می باشد که مزارع مختلف پرورش کروکودیل در دنیا که بیش از 600 مزرعه هستند حامی این قضیه می باشد که این صنعت علاوه بر سود آوری بالا در رشد اقتصادی کشور نیز می تواند موثر باشد.

با توجه به اینکه تمامی قسمت های یک کروکودیل پرورشی استفاده می شود و محصولات مختلف از آن بدست می آید بر اهمیت موضوع بیش از بیش می افزاید.

 

کدام قسمت ها در کروکودیل دارای ارزش اقتصادی است؟

تمامی قسمت های یک کروکودیل دارای ارزش اقتصادی می باشد که شامل موارد زیر می باشد                                                                                                                  

1-پوست کروکودیل                                            2-گوشت کروکودیل که در بازارهای جهانی دارای قیمت هرکیلوگرم 27 دلار
می باشد.

  3- پودر استخوان کروکودیل که در بازارهای جهانی دارای قیمت هرکیلوگرم 10 دلار می باشد.

4-خون کروکودیل.

5-سر، تاکسیدرمی می شود.

6-پوست دست و پاها برای ساخت وسایل زینتی

علاوه بر محصولات ذکر شده در بالا درآمد توریستی این طرح را نیز باید در نظر گرفت .

سرمایه‌ مورد نیاز برای پرورش کروکودیل

 

در ابتدا قبل از اینکه بتوان گفت با چه سرمایه‌ ای می‌توان این شغل را راه‌ اندازی کرد؟ باید این نکته را مد نظر قرار داد که اگر زمین شما کمتر از 10 هکتار است یا آب کافی ندارد، بهتر است پرورش کروکودیل را فراموش کرده و به فکر روش دیگری برای تجارت و سرمایه‌ گذاری باشید. اگر مایل باشید می توانید پرورش کروکودیل را با خرید دو بچه کروکودیل شروع کنید. (قیمت این جانور بستگی به سن و اندازه کروکودیل ها دارد. یعنی هرچه سن کروکودیل بیشتر باشد، هزینه بالاتری را برای خرید آن باید پرداخت نمود.) بدون درنظر گرفتن قیمت زمین و آب مورد نیاز برای پرورش این جانور، بسته به مساحت زمین و امکانات مورد نیاز، شما باید سرمایه نسبتا بالایی، در پرورش کروکودیل، در اختیار داشته باشید. البته، همانطور که می دانید؛ داشتن سرمایه برای پرورش کروکودیل به تنهایی کافی نیست! و شما باید از مهارت کافی نیز در این زمینه، برخوردار باشید.

خواب سرمایه در کروکودیل چقدر است

پرورش کروکودیل حداقل به دو تا سه سال زمان نیاز دارد. در این مدت بچه کروکودیل ها به سن بلوغ می رسند. با فرض اینکه تعداد کروکودیل ها پس از تخم گذاری به 30 سر می رسد، می توان این جانوران را در همان روزهای ابتدای تولد با قیمتی مناسب فروخت و یا اینکه صبر کرد تا بزرگتر شده و سپس، آنها را با قیمت های بالاتری به فروش رساند. در ابتدا، می توان تولید و پرورش کروکودیل را با دو کروکودیل مولد آغاز کرد. هر کروکودیل مولد، بعد از جفت گیری، با فرض گذاشتن 30 تخم، جمعیتی زیاد را ایجاد خواهند کرد. اگر تعداد کروکودیل های نر و ماده متولد شده، مساوی باشند، به هر کدام از جفت کروکودیل ها، سال بعد تعداد 30 کروکودیل دیگر اضافه خواهد شد. کروکودیل‌های مولد، تقریبا 2 یا 3 ساله هستند و چیزی در حدود 7 سال طول می کشد تا به مرحله کشتار و بهره ‌برداری برسند.

کسب درآمد از پرورش کروکودیل

1- یکی از روش های درآمدزایی از پرورش کروکودیل، فروش این جانوران برای حفظ گونه آنها، به باغ وحش یا مراکز حیات وحش است.

2- جذب گردشگر و بازدید کننده به وسیله نگهداری کروکودیل در مکان های بازدید مجاز و استاندارد

3- گوشت کروکودیل به صورت خشک شده، در طب سنتی برای درمان بیماری ها به کار می رود.

4- همچنین، از گوشت این حیوان در منوی رستوران های توریستی استفاده می شود؛ البته گوشت کروکودیل در بین ساکنین شرق آسیا نیز مورد استقبال است.

5- خون این جانور تقریبا ده برابر قوی تر از داروهای کنونی، خاصیت آنتی بیوتیک را دارا می باشد. آنتی بیوتیک در نابودی ویروس هایی مانند ایدز، عملکرد بسیار قوی و موفقی دارد.

6- از پوست و چرم کروکودیل برای ساختن کیف، کفش و… استفاده می شود و قیمت ‌هایی نجومی دارد. خبر خوش اینکه دباغی پوست کروکودیل در ایران نیز انجام می‌شود و هیچ نگرانی بابت فروش و بازاریابی پوست این حیوان وجود ندارد.

7- پودر استخوان این جانور، دارای خاصیت ضد سرطانی می باشد و در زمینه داروسازی نیز بسیار مفید و کاربردی است. پودر استخوان کروکودیل، در درمان دردهای مفصلی نیز بسیار موثر خواهد بود.

اگر علاقمند به سرمایه گذاری در صنعت پرورش کروکودیل را دارید با کارشناسان فراساحل نگار در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید