مقالات

پرتکرارترین سوالات شما در رابطه با کشت علوفه هیدروپونیک

علوفه به روش هیدروپونیک

کشت علوفه هیدروپونیک (Hydroponic Fodder) به روشی گفته می شود که بذرها بدون خاک و با آبیاری منظم رشد می‌کنند و طی 7 تا 10 روز تبدیل به علوفه سبز و تازه می‌شود. این مقدار زمان برای جوانه زدن بذرهایی مانند جو، گندم و آفتابگردان یا حبوباتی مانند نخود متغیر است اما به طور تقریبی تمامی بذرهای علوفه در روش هیدروپونیک به این تعداد روز برای رشدشان نیاز دارند.

شایان ذکر است که علوفه هیدروپونیک به تنهایی غذای دام و طیور نیست اما می‌تواند بخش زیادی از جیره غذایی آنها را تشکیل دهد، البته دقت شود این مقدار باید براساس نظر دامپزشک و جیره نویس تعیین شود. افزایش هزینه‌های خوراک، کاهش زمین‌های کشاورزی، کمبود علوفه ارگانیک و سایر عوامل دیگر باعث افزایش گرایش دامداران به تولید این محصول شده است.

مقایسه علوفه هیدروپونیک با علوفه خشک

علوفه هیدروپونیک  نسبت به علوفه خشک تقریبا 30 درصد از این علوفه را مواد خشک و 70 درصد الباقی آن را رطوبت تشکیل می‌دهد

لازم است که این نکته بیان شود که در این حالت هضم و جذب محصول بسیار بالاتر و بهتر خواهد بود.

به عنوان مثال چنانچه یک کیلو بذر جو را برای خوراک دام استفاده کنیم، در ایده‌آل‌ترین حالت 60 درصد ان توسط دام هضم و جذب خواهد شد و الباقی آن به صورت سالم دفع می‌گردد. در حالی که اگر همین بذر به صورت هیدروپونیک کشت شود آنگاه قدرت هضم و جذب حداقل 70 درصد افزایش خواهد یافت.

با یک محاسبه ساده می‌توان به این نتیجه رسید که چنانچه از یک کیلو بذر حداقل 6 کیلو علوفه بدست بیاید و با در نظر گرفتن این که 15% آن ماده خشک است. یعنی 900 گرم ماده خشک خواهد داشت.

حالا بیایید محاسبه کنیم پس از مصرف ۱ کیلو بذر جو به صورت خشک در مقابل ۱ کیلو بذر جو تبدیل شده به علوفه هیدروپونیک، چه میزان ماده خشک جذب دام می‌شود.:

۱ کیلو بذر خشک  60% ( حداکثر میزان جذب دام) = ۶۰۰ گرم

۱ کیلو گرم بذر تبدیل شده به علوفه ( ماده خشک ۹۰۰ گرم) × ۸۰% (حداقل میزان جذب برای دام ) = ۷۲۰ گرم

چنانچه که ملاحضه می‌کنید میزان ماده خشک جذب شده برای دام بیشتر خواهد شد.

من دامداری ندارم آیا این شغل برای من مناسب است؟

 

اگر دامداری ندارید قبل از سرمایه گذاری در منطقه نیاز سنجی کنید لیستی از دامداری ها،مزارع پرورش شترمرغ،پرورش ماهی گرمابی آماده کرده پس از نیازسنجی اقدام به تولید کنید

همچنین مازاد فروش را می توانید خشک کنید  با حفظ تمام خواص به طریقی که کارشناسان فراساحل نگار آموزش خواهند داد تا 2ماه ماندگاری حفظ می شود و بعد اقدام به فروش نمایید

 

چرا باید علوفه هیدروپونیک کشت کنیم؟

  • مصرف آب: در این سیستم آب مصرفی تا 90 درصد کاهش خواهد یافت.
  • جیره سالم: در این سیستم هیچ‌گونه سم و آفت‌کشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد که همین باعث سلامتی بالای دام خواهد شد.
  • کاهش سرمایه‌گذاری: هزینه‌ی اولیه ممکن است بالا باشد ولی با یک محاسبه ساده درمی‌یابیم که برای تولید 360 تن در علوفه نیاز به 30 هکتار زمین با آب کافی است. اما در سیستم علوفه ساز هیدروپونیک این مورد کاملا حل می‌شود.
  • کاهش هزینه‌های جاری: هزینه‌هایی ازجمله نیروی انسانی، هزینه کاشت، داشت، برداشت و ماشین‌آلات کشاورزی نیز حذف می‌شوند که این مسئله سود بیشتری را به همراه خواهد داشت.
  • قیمت تمام شده کم: در این روش قیمت تمام شده علوفه هیدروپونیک تولید شده بسیار کم خواهد بود

علوفه هیدروپونیک مناسب برای گوسفند داشتی

یک مطالعه اخیر برای ارزیابی اثر تغذیه جوانه جو هیدروپونیک به گوسفند بر مصرف ماده خشک، قابلیت هضم مواد مغذی، تعادل نیتروژن، پارامترهای تخمیر شکمبه و فعالیت آنزیم های شکمبه انجام شد.

مشخص شد که قابلیت هضم مواد مغذی مختلف با گنجاندن جو جوانه زده به طور متوسط 10.0٪ افزایش یافته است.

 

علاوه بر این، تغذیه جوانه جو تعداد کل تک یاخته های شکمبه را حدود 31.3٪ و بیشتر فعالیت های آنزیم شکمبه را افزایش داد
(به ترتیب 45.0، 9.0 و 23.2٪ برای آمیلاز، سلولز و پروتئاز).

در نتیجه مشخص شد که تغذیه جوانه های جو هیدروپونیک قابلیت هضم مواد مغذی، تخمیر شکمبه و فعالیت آنزیم شکمبه را بهبود می بخشد. علاوه بر این، استفاده از جو جوانه زده در جیره گوسفندان منجر به هضم بهتر و نتایج تخمیر می شود. بنابراین، می توان توصیه کرد که جوانه های جو هیدروپونیک را با کنسانتره ترکیب کنید تا مصرف بهینه DM و همچنین عملکرد حیوانی بالا را به دست آورید.

علوفه هیدروپونیک جهت تغذیه گاو شیری و پرواری

با گنجاندن علوفه هیدروپونیک در جیره گاو گوشتی، به افزایش وزن متوسط مناسبی در روز می رسد.

علوفه هیدروپونیک یک نرم کننده جیره عالی است زیرا به بهبود طعم و قابلیت هضم کمک می کند. این منجر به افزایش راندمان تبدیل خوراک می شود.

اگر در تمام طول سال به دنبال روشی برای تولید خوراک ثابت با کیفیت بالا بوده اید، دستگاه تولید علوفه راه حل عالی است.

از نظر علمی ثابت شده است که علوفه هیدروپونیک دارای مزایای زیر است:

⭐️ بهبود افزایش وزن
⭐️کاهش مصرف خوراک.
⭐️ افزایش تولید شیر .
⭐️ بهبود سلامت

قابلیت هضم بالای علوفه هیدروپونیک تازه به این معنی است که حیوان برای ایجاد نتایج مشابه به غذای کمتری نیاز دارد.

  • همه این موارد به شرط رعایت اصول و کاشت استاندارد خواهد بود که نیاز به آموزش دارد در صورت تمایل می توانید در دوره های آموزشی فراساحل نگار شرکت کرده و از تجربیات اساتید اهل فن استفاده کنید

از علوفه هیدروپونیک برای تغذیه چه دام هایی می توان استفاده نمود؟

تعلیف چه حیواناتی با علوفه هیدروپونیک مناسب است؟
•    گاو
•    گوسفند
•    بز سانان
•    اسب
•    الاغ
•    مرغ و خروس
•    بوقلمون
•    شترمرغ

توجیه اقتصادی علوفه هیدروپونیک

از آنجایی که با استفاده از فناوری هیدروپونیک (روشی با سرعت بالا)، برخلاف منابع تولید معمولی علوفه پرورش داده می‌شود، در حدود 70 درصد از هزینه‌ها برای تولید خوراک دام در هفت روز صرفه‌جویی می‌شود.

با یک فرمول ساده می توان میزان سودآوری علوفه هیدروپونیک را محاسبه کرد؛ فرض کنید از 100 کیلوگرم علوفه‌ای که باید به دام داده شود، حدود 70 درصد آن هیدروپونیک و 30 درصد آن علوفه خشک است (میزان جیره غذایی دام حتماً با نظر دامپزشک انجام شود).

حالا تصور کنید به‌جای این 70 درصد قرار بود علوفه خشک داده شود، آن‌وقت است که قیمتش چندین برابر علوفه هیدروپونیک می‌شود. میزان بازدهی سرمایه‌گذاری برای علوفه هیدروپونیک باتوجه‌به برآورد هزینه‌ها حدود 1 و نیم تا 2 ماه است.

میزان آب و برق مصرفی در سیستم علوفه هیدروپونیک چقدر است ؟

میزان اب مصرفی در کشت علوفه هیدروپونیک بسیار پایین است به دلیل اینکه  سیستم آبیاری به صورت قطره چکانی و منظم و حساب شده است است و نور هم ال ای دی های کم مصرف است و احتیاج به برق سه فاز ندارد با برق شهری هم کار راه می افتد

در زمان آبیاری علوفه نباید آبیاری از حد استاندارد بالاتر رود چرا که این مسئله باعث ترشیدگی علوفه و بوی بد آن می شود و در نتیجه دام آن را مصرف نمی کند

مدت زمان از کاشت علوفه هیدروپونیک تا اماده خوراک به دام چقدر است؟

 

به مدت 7 روز زمان لازم است تا به سایز قابل خوراک برسد

میزان وزن علوفه هیدروپونیک و ارزش آن به چه صورت است؟

وزن علوفه تولید شده وابسته به نوع بذر و کیفیت آن دارد، و با استفاده از مواد مغذی می توانید این کیفیت غذایی آن را نیز افزایش دهید و همان طور که گفته شد هدف از این نوع کشت، افزایش کیفیت خوراک دام است.

 

قیمت هر کیلو علوفه هیدروپونیک چقدر است؟

قیمت هر کیلو علوفه هیدروپونیک به دو فاکتور اساسی بستگی دارد که بر قیمت علوفه‌های تولید شده به روش هیدروپونیک تأثیر می‌گذارد.

1. هزینه بذر اولیه

اولین عوامل مهم در تعیین قیمت علوفه هیدروپونیک نوع بذر است. در واقع بذرهایی که قیمت بالاتری دارند، علوفه تولید شده‌شان هم قیمت بالاتری خواهد داشت به طور مثال بذر یونجه در بین بذرهای مناسب برای تولید علوفه بالاترین قیمت را دارد و بذر جو کمترین قیمت.

با استناد به همین قیمت اولیه می‌توانیم حدس بزنیم که قیمت تمام شده علوفه هیدروپونیک یونجه بسیار گران‌تر از علوفه‌های دیگر است.

اما علوفه تولیدی یونجه برای کسانی که اصطبل اسب دارند گزینه بسیار مناسبی می باشد

2. نوع بستر کشت

عامل دوم برای تعیین قیمت تمام شده علوفه هیدروپونیک، نوع بستر کشت است. تولید علوفه در سه بستر مختلف گلخانه، کانکس و سالن سرپوشیده انجام می‌شود.
علوفه تولید شده در محیط کانکس معمولاً قیمت بالاتری دارد. زیرا تهیه و تجهیز کردن این بستر کشت در مقایسه با دو محیط دیگر هزینه بیشتری دارد.
محیط کشت سالنی در بین سه بستر کشت از کمترین قیمت برخوردار است و علوفه تولید شده در این فضا نیز قیمت پایین‌تری خواهد داشت.

کشت در محیط های ایزوله باعث تولید محصولی با کیفیت و ماندگاری بالاتر نیز خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید