مقالات

اهمیت پرورش قرقاول

اهمیت پرورش و تکثیر قرقاول

قرقاول به دلیل ویژگی های ظاهری و جنبه زیبایی بال و پرها و هم چنین خواص بسیار زیادی در نوع گوشتی آن مثل عدم وجود چربی، خاص زیاد مواد معدنی، گروه عظیمی از ویتامین ها و لذیذ بودن گوشت آن بعد از آهو و سریع الهضم بودن و نداشتن هیچ گونه عارضه مصرفی برای سیستم گوارش، خواص آن برای درمان فراموشی و کم خونی بسیار مورد علاقه قرار گرفته است و از آنجایی که شرایط نگهداری بسیار آسانی دارد و نیاز به مراقبت ندارد، مقاوم بودن بدن قرقاول در برابر هر گونه بیماری و نسبت به هر شرایط آب و هوایی سازگار است، مدیریت کردن جیره غذایی خود اگر انبوهی دانه در جلو آن ریخته شود بیشتر از حد یک وعده غذایی خود مصرف نمی کند، به مدت ۵ ماه تخم گذاری می کند.

در سال اول پرورش به بلوغ و جفت گیری می رسد، کم سر و صدا بودن پرنده و توجیه اقتصادی بسیار خوبی که با فروش یک کیلو گوشت گران قیمت به ارزش 180 الی 250 هزار تومان و قیمت فروش تخم ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان و هزینه های کم خوراک و سالن پرورش نسبت به بقیه حیوانات و طیور، توسط کارشناسان ما پس از مطالعه و تحقیق و پژوهش و ارزیابی بازار به شدت به سمت احداث یک مزرعه و سالن پرورش و کسب درآمد و سودآوری توصیه می شود، حال مقاله ما پیش بینی می کند که پرورش دهنده انتخاب خود را در زمینه تکثیر قرقاول گرفته پس به سمت قدم های بعدی هدایت می شود که یکی انتخاب بهترین نوع پرورش یعنی قرقاول هلندی، آمریکایی، خزری و در گاهی اوقات نیز پاکستانی است که با انتخاب و تهیه و خرید یکی از این انواع شروع به راه اندازی یک سالن می کند.

کسب درامد از طریق قرقاول

منابع درآمد از طریق قرقاول به ۴ دسته تقسیم میشود و با توجه به فصل و زمان و مقدار بازدهی بالا، یک پرورش دهنده می تواند انتخاب کند چه محصولی را در کجا و با چه قیمتی می تواند روانه بازار کند و از آن کسب سود کند که در این مقاله توضیح می دهیم.

۱ . فروش قرقاول گوشتی پس از ۴ماه

در ۴ ماهگی قرقاول، در بهترین زمان ممکن برای نشان دادن کیفیت گوشت خود است پس با رعایت نکاتی در مسیر پرورش مثل تغذیه با کیفیت (با مصاحبه از برخی پرورش دهندگان به این نتیجه رسیدیم که اغلب، تغذیه قرقاول را شبیه تغذیه مرغ خانگی و یا بقیه پرندگان انتخاب می کنند و ما نیز یک منبع جامع در این خصوص نمیتوانیم ارائه دهیم اما با مطالعه توسط کارشناسان تیم مسترپت بهترین جیره غذایی قرقاول را به ۲۸ درصد پروتیین برای جوجه ها و ۲۴ درصد پروتیین برای سنین بعد رشد و هم چنین استفاده از سویا، ذرت، مولتی ویتامین ها توصیه می کنیم)، رعایت کردن بهداشت محیط وکف سالن، آبخوری، دانه دان و مراقبت های لازم میتوانید قرقاول را به کشتارگاه فرستاده و گوشت سالم آن را بفروشید که این کار مستلزم پیگیری خود شما و نشان دادن کیفیت محصول است و در تعداد کم می توانید در اطرافیان خود یا از طریق مجازی مثل گذاشتن در سایت شیپور و دیوار محصول خود را به فروش برسانید.

۲ . فروش قرقاول مولد پس از ۸ ماه

قرقاول مولد که به صورت جفت به فروش می رسد و هر دو جفت در زمان ۸ الی ۱۰ ماهگی به باروری می رسند و در این زمان با ارتباط برقرار کردن با یکدیگر آماده تخم گذاری می شوند که می توانند ۸۵ درصد تخم های نطفه دار تولید کنند و فروش این نوع قرقاول ها بستگی به بازدهی و دوره چندم تخم گذاری قیمتش در بازار فرق می کند ولی قیمتی که اغلب مشاهده می شود تا مرز ۱۶۰ هزارتوان می باشد.

۳ . فروش تخم نطفه دار

نوع دیگر درآمد زایی از طریق فروش تخم های نطفه دار است که شما با رعایت کردن تکنیک هایی مثل جمه اوری تخم ها به روش سه روز یه بار و قرار دادن آنها در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد و بعد به حد نصاب که رسید مجددا از طریق مواردی مثل دنیای مجازی و غیره می توانید انها را به قیمت ۵ الی ۳۵ هزارتوان بر اساس شرایط و نژاد بفروشید و درآمدزایی از این طریق داشته باشید.

۴ . جوجه کشی و فروش جوجه

نوع دیگری از درآمدزایی قرقاول ها به این روش است که جوجه ها را از سن یک ماهگی تا رسیدن به سن بلوغ می توانید به ارزش ۱۰ الی ۹۰ هزار تومان بفروشید.

نکته:لازم به ذکر است که قیمت ها توسط شرایط و نیاز بازار تعیین شده است و بر اساس موقعیت جغرافیای و تعداد فروش متغیر می باشد.

از کجا پرورش قرقاول را شروع کنیم؟

هزینه و پرورش قرقاول نسبت به بقیه طیور کمتر است پس در ابتدای کار پیشنهاد می شود با تعداد کمی شروع تا کم کم تجربه کافی به دست بیاید از آنجایی که قرقاول نسبت به سرما و گرما مقاوم است پس هزینه های اولیه مثل سیستم گرمایشی و سرمایشی نیز کاهش می یابد ولی باز هم پیشنهاد تیم ما بر این است که در بعضی مناطق کشورمان مثل جاهای سردسیر از سیستم گرمایشی و در مناطق گرمسیری از سیسنم خنک کننده و سرمایشی استفاده شود تا جوجه ها شامل تلفات نشوند در بعضی مواقع شما قرقاول مولد یا جوجه ای را که تهیه کردید برای اینکه با شرایط جدید سازگار شود نیازمند این است محیط زندگی اش را تا حدودی شبیه محیط قبل از فروش ساخت تا متحمل آسیب و مرگ و میر نشد.

مرحله بعد انتخاب محیط و محوطه یا مزرعه و سالن پرورش می باشد که با توجه به تعداد انتخاب شده، شما می توانید مساحت مجوطه پرورش را انتخاب کنید که توصیه ما این است برای هر سه جوجه قرقاول ۱ متر مکعب زمین لازم است بعد از تعیین متراژ لازم است شما سقف محیط را توری و اطراف را فنس کشی کنید چون قرقاول یک پرنده پروازی است اگر محیط به اندازه بالایی دارید می توانید ابتکار به خرج دهید و یونجه و علف های سبزی نیز بکارید که البته مجددا سقف آن را با توری بپوشانید تا قرقاول ها زمانی از روز را به چرا و گشتن در علف و پیدا کردن غذا مشغول باشند و هم چنین به مقاومت بدن و پاهایشان بسیار کمک میکند.

کف سالن را می توانید بتنی انتخاب و از چوب هم می شود استفاده کرد ولی رعایت بهداشت بسیار مهم است و اگر قبلا پرنده ای در آن محیط پرورش داده اید از تمیزی و بهداشتی بودن زمین کف کاملا مطمن شوید.

نکته:گاهی بعضی از پرورش دهنگان را می بینیم که قرقاول و یا نوع پرورش خود را در حیاط منزل یا آغل های روستایی نگهداری و تکثیر می کنند و در این کار هم نوع سالمی را پرورش داده و درامد زایی می کنند، پس اگر هر محیطی را با توجه به امکانات خود انتخاب می کنید به آزادانه بودن پرنده و بهداشت، تهویه، مقدار مناسب نور حتمن دقت کنید.

مورد دیگر که در سالن و محوطه پرورش شما بسیار مهم است نور دهی است که استفاده از لامپ های حرارتی ۲۵ واتی توصیه می شود ولی از فاصله جوجه ها با منبع نور و حرارت مطمن شوید اگر جوجه ها مستقیم در زیر آن قرار گرفتند سعی کنید کنترل کنید و اگر پراکنده شدند حتمن منبع حرارتی و نور شما دچار مشکلی شده است.

ظروف آبخوری را پلاستیکی انتخاب کنید تا به راحتی تمیز و شسته شوند و هر ۲۰ جوجه باید ۱ الی ۲ ظرف آبخوری داشته باشد.

ظروف دانه خوری را ابتدا به صورت پهن انتخاب کنید که قابل دیدن و دسترسی باشد و به مرور می توانید با افزایش سن جوجه ها ظروف را دراز تر کنید تا از هدر دادن دانه ها در اطراف خودداری شود.

نتیجه گیری و کلام آخر

در این مقاله سعی شد با دادن اطلاعات کامل و راهبردی در زمینه سرمایه و تجهیزات اولیه پرورش قرقاول خدمتی هر چند کوچک در زمینه کارآفرینی و کسب درآمد داشته باشیم که به طور خلاصه مجددا به نکات مهم و اصلی اشاره و می پردازیم.

-اطلاع رسانی و آگاهی دادن و نشان دادن ضرورت پرورش قرقاول

-سودآوری بسیار بالای قرقاول نسبت به بقیه پرندگان از طریق فروش بالای گوشت(کیلویی ۸۵ هزارتومان) و جوجه(تا سقف ۱۲۰هزارتومان) و تخم (تا سقف ۴۵هزارتومان)نسبت به بقیه پرندگان

-توجیه اقتصادی و به صرفه بودن از لحاظ سرمایه اولیه که بر اساس تعداد  حداقل با ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه اولیه هزینه کنید.

-به علت خصوصیاتی مثل مدیریت جیره غذایی و کم سر و صدا بودن، مقاوم بودن در برابر بیماری، سازگار بودن با آب و هوای هر منطقه، رشد سریع، تخم گذاری بالا بسیار راحت مورد پرورش قرار می گیرد.

-مساحت سالن پرورش بستگی به تعداد دارد و هر سه جوجه می تواند در ۱متر مکعب زندگی و نگهداری شود.

-پس از مراقبت و نگهداری و تغذیه سالم و کافی، می توانید محصولات به دست آمده از پرورش قرقاول را با فروش به وسیله دنیای مجازی مثل شیپور و دیوار و ارایه به کشتارگاه یا بازار های محلی انجام و از این طریق به درآمد برسید.

-لازم به ذکر و تاکید بسیار زیادی است که پرورش قرقاول با توجه به نیاز بازار و مردم از سود بسیار بالایی برخوردار است ولی به دلیل عدم آگاهی در سطح محدودی تولید می شود پس نگرانی فروش محصولاتش را نداشته باشید همیشه تقاضای تولید می باشد.

-هزینه ابتدایی پرورش قرقاول آن قدر کم است که می توان صفر یا بسیار ناچیز دانست تا حدی که غذای سالانه ۱۰۰مولد را می توان ۲ میلیون در نظر گرفت.

و در آخر از اینکه این مقاله را مطالعه کردید بسیار سپاسگذاریم امیدواریم که پاسخ سوالات خود را گرفته و اگر مجددا سوال یا موضوع و یا مشکلی در این زمینه داشتید می توانید از طریق مطالعه مقالات دیگر ما تحت عنوان قرقاول پاسخ خود را دریافت و یا با ارتباط از طریق سایت مسترپت و کارشناسان حرفه ای ما نیازهای آموزشی خود را تامین و حل بفرمایید.