مقالات

کسب و کار پرورش و تکثیر صنعتی زالو

مقدمه ای بر صنعت پرورش زالو

امروزه صنعت آبزی پروی با گسترش دانش تخصصی و افزایش تقاضا برای گونه های جدید افق های جدیدی را پیش روی سرمایه گذاران گشوده است.گونه های جدید شیلاتی یکی پس از دیگری به لیست محصولات قابل پرورش در صنعت آبزی پروری اضافه می شوند. یکی از این گونه ها زالوی طبی است. سابقه استفاده از زالو در طب بسیار طولانی است و در کشورهای مختلف جهان به دلایل مختلف گوناگون زالوی طبی مورد استفاده بوده است. در کشور ایران زالودرمانی سابقه ای طولانی داشته و انواع فرآورده های جانبی زالو مانند روغن زالو با مصارف خاص استحصال می گردیده. افزایش تقاضا و کم شدن ذخایر طبیعی زالو در طبیعت باعث شده است که در سال های اخیر علاقه به پرورش صنعتی این آبزی مفید بیشتر و بیشتر گردد. هم چنین زالوی طبی ایران به عنوان بهترین زالوی طبی جهان به شدت مورد توجه مصرف کنندگان خارجی است که البته با رفع موانعی که در راه صادرات این موجود قرار دارد می توان صنعت پرورش زالوی طبی ایران را به صنعتی با ارزش اقتصادی بسیار بالا تبدیل کرد. در میان انواع آبزیان پرورشی زالو کمترین میزان سرمایه اولیه و کمترین امکانات را از نظر تجهیزاتی و فضایی طلب میکند و به همین دلیل حتی به عنوان یک شغل جانبی می تواند مطرح باشد.

هم چنین افزایش اقبال جهانی به فرآورده های جانبی زالو جهت استفاده در صنعت تولید مواد آرایشی و بهداشتی و آگاهی روز افزون به فواید این فرآورده ها در کمک به بهبود بیماری های مختلف بازار بسیار مناسبی برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است.

آنچه برای یک علاقه مند به سرمایه گذاری در این صنعت ضروری است کسب اطلاعات درست و واقعی از فضای تولیدی، مدیریتی و بازار زالوست. متاسفانه اطلاعات غلطی که بوسیله برخی افراد غیر متخصص در اینترنت و فضای مجازی پخش می شود منجر به هدایت غلط و شکست سرمایه گذاری برخی علاقه مندان گردید است

معرفی خدمات شرکت فراساحل نگار در زمینه پرورش زالو

شرکت فراساحل نگار به عنوان یکی از اولین شرکت ها در زمینه آموزش و مشاوره پرورش صنعتی زالوی طبی در ایران آموزش اصولی و واقع بینانه، هدایت درست سرمایه و مشاوره هدفمند در این صنعت را جز تعهدات خود دانسته و آمادگی خود را جهت همراهی با علاقه مندان به سرمایه گذاری در بخش های مختلف این صنعت از تکثیر و پرورش تا تولید فرآورده های جانبی اعلام می دارد.

هم چنین تیم های تخصصی این شرکت فراساحل نگار به عنوان مشاور جهت فرایند اخذ مجوز در کنار شما خواهند بود.

شکی نیست که سرمایه گذاری در پرورش موجودات زنده هرگز بی خطر نیست اما با آموزش واقع بینانه، همفکری و خلاقیت می توان میزان این خطر را به کمترین مقدار ممکن رساند و در این فرایند تیم شرکت فراساحل نگار در کنار شما خواهد بود

تضمین می کنیم کلیه اطلاعات ارائه شده در دوره آموزشی پرورش و تکثیر زالو کاملا کاربردی و با استناد بر کار عملی اساتید می باشد

مدرس این دوره آقای مهندس کبیر زمردی-کارشناس حوزه پرورش آبزیان غیرماکول- با تجربه 15 ساله می باشند

طول دوره پرورش زالو چه مدت است؟

زالو به عنوان یک موجود ذاتا آبزی برای رشد بهینه خود به شرایط خاصی نیازمند است.

این شرایط شامل رطوبت نسبی محیط، درجه حرارت و استرس های طبقه بندی شده است.

عموما برای رشد زالو از مرحله لاروی تا سایز آماده مصرف بازه زمانی 6 تا 9 ماهه را مناسب می دانند.

البته نباید فراموش کرد که این بازه های زمانی برای مناطق معتدل و مرطوب می تواند مصداق داشته باشد و در مناطقی با اقلیم متفاوت این اعداد دچار تغییراتی می شوند.

طبیعی است برای بهره وری بالاتر سایت پرورشی و کوتاه کردن زمان رشد زالو باید شرایط داخل فارم پرورش زالو را به شرایط اقلیمی طبیعی زالو- معتدل و مرطوب- نزدیک کرد. 

اعمال این تغییرات گاه مستلزم هزینه کرد بالایی خواهد بود که می تواند اهداف مالی طرح را زیر سوال ببرد. بنابراین استفاده از راهکارهای خلاقانه و به صرفه که در دوره های آموزشی پرورش زالو در خانه –پرورش و تکثیر صنعتی زالو -فراساحل نگار به آنها پرداخته می شود می تواند به عنوان راهبردی برای کنترل مقرون به  صرفه شرایط محیطی ، بهبود شرایط رشد و سودآوری بالاتر بسیار موثر باشد.

هدف کلی یک پرورش دهنده زالو را می توان در یک جمله خلاصه کرد: بیشترین رشد ممکن  با بالاترین کیفیت ممکن و در کمترین زمان ممکن.

آیا شغل پرورش زالو بی دردسر است؟

پرورش زالو، بر خلاف تصور خيلی ها، يك شغل راحت و بدون مشكل نيست ، هر كار پرورشی از نوع موجود زنده دارای دردسرهای خاص خودش است و همچنين صنعت پرورش  زالو  در  ایران به دليل ناشناخته بودن به مراتب مشكل تر می‌باشد

اما رعایت نکات و استانداردهای پرورش می تواند در تولید باکیفیت زالو موثر باشد.

با توجه به اینکه شرایط اقتصادی به گونه ای شده که داشتن یه شغل دیگه  بعنوان مشاغل خانگی خیلی مورد توجه قرار گرفته .یکی از این کسب وکارها پرورش زالو هست که میشه گفت یه شغل پردرآمد با سود دهی بالا تبدیل شده با این وجود جز مشاغلی هست که اگه علم کافی درباره اون نداشته باشید متضرر خواهید شد.

با این وجود بهتره برای پرورش زالو اموزش های لازم رو ببینید و حتی بهتره که از کسایی که قبلا توی این کسب و کار بودن کمک بگیرید تا خدای ناکرده دچار ضرر پرورش زالو نشید. ما دوره های آموزشی پرورش و تکثیر صنعتی زالو رو با کارشناس مجرب آقای مهندس کبیر زمردی برگزار می کنیم . که توی دوره اطلاعات صفر تا صد پرورش و تجارب افراد اهل فن رو در اختیار شما خواهیم گذاشت.
نکته مثبتی که پرورش زالو داره اینه که می تونی توی خونه و یه جا به اندازه 20 متر هم کار خودتون رو شروع کنید که البته شرایط و مواردی که بهتون آموزش می دیم موبه مو  باید اجرا کنید.

اول کار نباید انتظار داشته باشید که مثل کسایی که چندین سال تجربه دارن شما  هم سود کنید اما اگه درست و اصول پیش برید و تولیدتون طبق استانداردهایی که آموزش می بینید باشه سود خوبی می کنید

 بهترین گونه پرورش زالوی طبی چیست؟

تحقیقـات جدیـد نشـان داده اسـت کـه بیشـترین وزن زالـوی مولـد و بیشـترین وزن کوکونهـای به دسـت آمـده از تکثیـر زالـوی طبـی را زالـوی گونـه اورینتالیس ایـران دارد و بعـد از آن مدیسنالیس ایرانی  در مراتـب بعـدی قـرار خواهنـد داشـت.

تعداد لارو مدیسنالیس 7 تا 12 عدد لارو در هر کوکون می باشد.

 در مطالعـات گسـترده در هـر کوکـون مشـاهده شـده اسـت بیـن 6 تـا 8 عـدد میانگین کـه از لحاظ آماری معنـی دار نبـوده اسـت. ضریـب تکثیـر گونه هـا تعداد لارو به ازای هر مولد ( نیـز مـورد بررسـی و توجـه قـرار گرفـت و نتایـج نشـان داد، وربانـا در ارو پـا بیشـترین میـزان ضریـب تکثیـر )حدود 40 را داشـته اسـت و دو گونـه ایرانـی بیـن 25 تـا 30 متغیـر هسـتند. بیشـترین میـزان وزن لاروهای تولیدی را گونه مدیسـینالیس داشـته اسـت و لاروهای مقاومتـر و بـا کیفیت بالاتـری تولیـد کـرده است

سودآوری پرورش و تکثیر چقدر است؟

بسته به موقعیت مکانی ،متراژ،میزان سرمایه اولیه شما می توانید با خرید لارو،زالوی مولد و یا حتی زالوی سایز شده آماده فروش وارد کار صنعت فروش زالو شوید و طبق راهنمایی های مدرس دوره آقای مهندس کبیر زمردی سود حداکثری را کسب کنید

آیا شغل پرورش زالو درآمد بسیار بالایی دارد؟  

یکی از رایج ترین و منطقی ترین سوال های علاقمندان این است که آیا پرورش زالو واقعا صنعت سودآوری است؟ در حقیقت این سوال را می توان در مورد هرگونه دیگری هم داشت اما پرورش زالو بخاطر برخی ابهامات موجود و اطلاعات غلط در فضای مجازی نیازمند پاسخ دقیق تری به این پرسش است.

اخبار دروغ در رابطه با شغل پرورش زالو

اخبار و اطلاعات متناقض و بعضا نادرستی در مورد تجارت زالو وجود دارد. به عنوان مثال مقایسه قیمت تعداد مشخص زالو با قیمت یک بشکه نفت!!!

چنین مقایسه ای را در مورد هرگونه پرورشی دیگری هم می توان انجام داد در حالی که شرایط و زمینه های صادرات و میزان درخواست این دو محصول هرگز شبیه نیست.

اما چیزی که قطعی است آنکه بین تمام گونه های آبزی، گیاهی و دام و طیور زالو کمترین سرمایه اولیه و سرمایه در گردش و فضای ممکن را طلب مبکند پس می تواند به شرط رعایت اصول تولیدی که در دوره های آموزشی پرورش زالو-فراساحل نگار به آنها پرداخته می شود روش پرورش و تکثیر صنعتی زالو با سودآوری بالا می باشد.

بصورت خلاصه باید گفت موفقیت و سودآوری پرورش زالو تابع دو فاکتور است: زمان شروع کار و محیط انتخابی. بهترین فصل برای ورود به پرورش زالو از اواسط بهار تا نیمه پاییز است. در این فصل به دلیل موجودی بالای لارو زالو در طبیعت و در مراکز پرورشی قیمت زالو در کمترین میزان ممکن است. لذا دست پرورش دهنده برای ذخیره سازی با تعداد بالا باز خواهد بود. اما در اواخر پاییز و در طول زمستان سرمایه اولیه بالاتری مورد نیاز خواهد بود به علاوه اینکه فرصت کمی برای بازاریابی افراد جدیدالورود وجود خواهد داشت. محیط انتخابی هم از نظر شرایط اقلیمی مانند میزان رطوبت، متوسط درجه حرارت سالیانه و هم چنین کیفیت آب در دسترس نقش بسزایی در موفقیت این سرمایه گذاری دارد.

پس پاسخ پرسش فوق را می توان در یک جمله خلاصه کرد: برای موفقیت در صنعت پرورش زالو باید کار خود را در جای درست و زمان درست آغاز کنید.

کوکون زالو چیست؟

منظور از کوکون زالو همان پیله زالو می باشد.

زالو پیله گذار است 

تکثیر و زادو ولد زالو ها به چه صورت هست؟

زالوها دوجنسـیتی یا هرمافرودیـت هسـتند و زالوهـای طبـی عمدتـا در طـول جفـت گیـری آمیـزش )لقـاح( متقابـل دارند. ایـن جفتگیـری هـم در داخـل آب و هـم در خشـکی میتوانـد انجام شـود.

اندامهای جنسی زالو: زالوها همزمان دارای اندام جنسی نر و ماده هستند. -منفـد تناسـلی نـر: یـک سـوراخ شـکمی میانـی واقـع در کمر

 زالوی مولد در صورت رعایت استانداردها بین 5 تا 7 کوکون می گذارد و هر کوکون یا تخم زالو بین 5 الی 30 عدد لارو یا بچه زالو تولید می کنند

زالوها در هر سایزی چه نوزاد زالو ،زالو مولد یا زالو طبی قابلیت فروش و رسیدن به سود را دارند به شرطی که کیفیت زالو تولیدی شما مناسب باشد

برای پرورش زالو چقدر سرمایه لازم است؟

پاسخ دقیقی ندارد ورود تخصصی و تهیه تجهیزات مورد نیاز حداقل ۳۰ الی ۵۰ میلیون نیاز دارد

دوره بازگشت پول چند ماه طول می کشد؟

بستگی به میزان فروش هر شخص متغییر می باشد

و یکی از امتیازات پرورش زالو بازگشت سریع سرمایه شخص می باشد

بهترین پیشنهاد برای میزان سرمایه گذاری و مسیر فعالیت چیست؟

دوره اول را با پرورش زالو و با حجم کم شروع کنید و با اطلاعات مناسب وارد این حرفه شوید. از مشاوران و افراد متخصص مشورت بگیرید

هشت دلیل اینکه چرا پرورش و تکثیر زالو سودآور هست ؟

نظر کارشناس پرورش آبزیان غیرماکول – پرورش زالو-آقای  مهندس کبیر زمردی را در این مقاله می خوانیم

پرورش زالو جز گونه های جدید شیلاتی طبقه بندی می باشد

  • میزان سرمایه لازم برای پرورش صنعتی زالو نسبت به سایر آبزیان پایین تر هست
  • نیاز به فضای کوچک دارد ،و حتی با فضای اندک می تواند سوداوری معقول خودش را داشته باشد

هر محیط ترجیحا سرپوشیده با رعایت استانداردها قابلیت پرورش را خواهد داشت

  • بعنوان مشاغل خانگی و یا شغل دوم و جانبی می تواند سودآوری بالایی داشته باشد
  • هزینه های جاری مثل تغذیه،نگهداری در مقایسه با سایر گونه های قابل پرورش پایینتر هست

   زالوها به دلیل نداشتن معده زمان هضم غذای طولانی دارند بنابراین غذای کمی نیاز دارند و هر سه ماه یکبار تغذیه میشوند و هزینه تغذیه بسیار پایینی دارند بنابراین نسبت به سایر آبزیان دیگر هزینه تولید کمتری نیز دارند زالو موجودی خون‌خوار است بنابراین تغذیه زالو روش پیچیده‌ای ندارد و هزینه غذای این موجود پایین است تکنیک های غذادهی اصولی را در دوره های آموزشی فراساحل نگار به شما آموزش خواهیم داد.

  • در طول شبانه‌روز حداقل یک ساعت وقت و زمان برای رسیدگی به زالو در ابعاد کم کافی است.

بیشترین هزینه های تولید یک گونه پرورشی تغذیه است

  • مقاومت در مقابل بیماریها (روشهای پیشگیری از بیماریهای زالو را در دوره فراساحل نگار به شما آموزش خواهیم داد.
  • میزان عرضه زالو باکیفیت نسبت به تقاضا کمتر است هم در ایران و هم خارج از ایران

بازار نیاز گسترده‌ای دارد و یک محصول صادراتی با فروش بالا و هزینه نگه‌داری پایین است. و بدلیل یکبار مصرف بودن آن نیازمند تولیدات بالا می باشد.

بدلیل برداشت بی رویه و تخریب محیط زیست طبیعی زالو،تغییر کاربری اراضی،تغییر اقلیم ،استفاده از سموم شیمیایی جمعیت زالو ها رو کم کرده بنابراین اگر تولید زالوی باکیفیت داشته باشید مشتری خود را خواهد داشت و به مشکل فروش برنمیخورید

  • فروش فراورده های جانبی زالو بسیار حیطه جذاب و سوداوری برای سرمایه گذاری می باشد بهترین زالوی طبی دنیا زالوی ایران است بدلیل آنزیم های بزاق زالوی ایرانی دارد

زمینه‌های استفاده زالو گسترده است علاوه بر زالو درمانی فرآورده‌های زیادی همچون روغن ، کرم و ژل،پودر زالو ،استخراج آنزیم زالو  را می‌توان از این موجود تولید و عرضه کرد.

تمام توصیه ما این است قبل از سرمایه گذاری آموزش ببینید و با آگاهی وارد کار پرورش شوید

برای ورود به صنعت پرورش زالو از کجا شروع کنم؟

تحقیق و مطالعات اولیه

ابتدا اطلاعات اولیه خود را تکمیل نمایید میتوانید با مشاوران شرکت فراساحل نگار قبل از شروع کار مشورت کنید تا باتوجه به شرایط شما راهنمایی های لازم در این خصوص کسب کنید

 در ابتدای کار هیچ هزینه ای نکنید بعد از اطمینان از اینکه به این کار علاقمند شده اید باید آموزش ببینید.

قدم دوم دریافت آموزش تخصصی

کسب آموزش تخصصی پرورش و تکثیر زالو میتواند تسلط شما به این کار را افزایش دهد.با دریافت مشاوره نیز میتوانید اطلاعات خوبی دریافت نمایید.

مدرس و سابقه شخص آموزش دهنده بسیار مهم می باشد

دوره آموزشی پرورش و تکثیر صنعتی زالو با مدرس باسابقه آبزیان غیرماکول آقای مهندس کبیر زمردی برگزار می شود که استعلام مدرس را می توانید از سازمان شیلات ایران بگیرید

مرحله بعد دریافت مشاوره اولیه

بعد از آموزش میتوانید مشاوره دریافت نمایید تا پاسخی برای تمامی ابهامات و سوالات خود داشته باشید.

خرید تجهیزات و راه اندازی فارم

شروع به کار شما بعد از انتخاب محل مناسب برای پرورش و تکثیر زالو و سپس خرید تجهیزات و وسایل لازم می باشد

سفارش خرید زالو و ادامه فعالیت

بعد از راه اندازی فارم پرورش زالو میتوانید زالوهای مورد نیاز خود را خریداری کنید. بهتر است برای خرید زالوها نیز با دقت عمل کنید تا بار باکیفیت خرید نمایید.

موارد زیر موفقیت قطعی شما را در پرورش و تکثیر زالو ضمانت می کند:

دارا بودن صبر و حوصله در کار و همچنین توکل به خدا
دریافت آموزشی تخصصی ، صحیح و به روز
دارا بودن مکان و تجهیزات مناسب
رعایت کردن  کلیه استانداردهای لازم که در آموزش صفر تا صد زالو فراساحل نگار به شما ارائه خواهد شد
مدیریت صحیح و مناسب
دریافت مشاوره
 شروع با حجم کم

بازاریابی و ارائه محصول باکیفیت به مشتری

 

آیا اخذ مجوز جهت ورود به صنعت پرورش زالو الزامی است؟ سال 1401

طبیعی است که انجام هرگونه فعالیت تولیدی بخصوص در حیطه موجودات زنده پیرو قوانین و دستورالعمل های کشور مربوطه است. از طرفی اخذ مجوز فرایندی زمان بر خواهد بود. در حیطه صنعت پرورش زالو اخذ مجوز به دلیل حساسیت بالای سوژه تولیدی و ارتباط مستقیم آن با بهداشت عمومی جامعه شامل طی کردن مراحل و لایه های گوناگونی می شود و برای افرادی که قصد ورود به این حیطه بصورت صنعتی یا نیمه صنعتی را دارند الزامی است. از طرفی مجوز تولیدی این امکان را فراهم خواهد کرد که در صورت طرح شکایت از تولیدکننده به هر دلیلی مراحل رسیدگی به شکایت از طریق کارشناسان رسمی انجام گیرد.اما در صورت نداشتن مجوز و طرح شکایت تولیدکننده بهرحال محکوم خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که غالب سایتهای تولید زالو در ایران فاقد مجوز هستند و تا زمانی که طرف شکایت قرار نگیرند هم مشکلی متوجه شان نخواهد شد.

جهت اخذ مجوز متقاضی موظف است به اداره جهاد کشاورزی واحد شیلات مراجعه و طرح درخواست کند.  دستورالعل های موجود به وضوح  شرایط لازم  جهت اخذ این مجوز را شرح داده اند و متقاضی با مطالعه اولیه  متوجه خواهد شد که آیا زمین یا ملک مورد نظر مشمول شرایط اخذ مجوز خواهد بود یا خیر.

در صورت تطبیق شرایط ملک با استانداردهای ذکر شده متقاضی به سازمان نظام مهندسی کشاورزی در شهرستان یا استان مربوطه معرفی شده و مراحل عملی اخذ مجوز به جریان خواهد افتاد.در نهایت سازمان نظام مهندسی کشاورزی ارگان اصلی جهت انجام ممیزی ها و اعطای مجوز تکثیر و پرورش زالو خواهد بود. این مجوز نه تنها در کلیه مراحل حقوقی و بازاریابی مفید است در بحث صادرات نیز یکی از فاکتورهای موثر و ضروری خواهد بود.

بهترین زمان برای شروع کار پرورش و تکثیر  زالو چه زمانی است؟

شغل پرورش زالو وابستگی شدید به فصل دارد و اگر با عدم آگاهی شما وارد این صنعت شوید نه تنها سود نمی کنید بلکه ضرر هنگفت هم میکنید.

باید بدانید که این صنعت در سه شکل انجام میشود.
1 -پرورش زالو در وان های پلاستیکی (یعنی تبدیل زالو لارو یا نوزاد زالو  به مرحله بعدی رشد آن و رساندن آن به سایز زالو طبی)
۲- تکثیر و پرورش صنعتی زالو(یعنی زاد و ولد زالو و تولید زالو های لارو)
۳ -نگهداری زالو یا دپوی زالو (یعنی  دپو کردن و قرنطینه زالو برای مدتی و ارائه آن به بازار)
افرادی که میخواهند تازه وارد این کار بشوند باید بدانند که با توجه به نزدیک شدن به فصل زمستان عملا کار پرورش برای آنها سود اور نیست و حتی ممکن است باعث ضرر سنگین فرد تولید کننده هم بشود.
چرا که اگر زالوی لارو را بگیرند و تغذیه کنند باید دو مرحله غذا دهی داشته باشند که عملا هفت ماه تا هشت ماه زمان میبرد که با این عمل دو فصل خوش فروش پاییز و زمستان رد می شود و زالو ها برای بهار اماده بازار میشوند که این یعنی ضرر چرا که ورود زالو های صیدی در فصل بهار قیمت را کاهش میدهد.مگر این که زالوی آرایشی را تهیه کنند که آن هم به دلیل کم بودن زالو ارایشی در بازار و افزایش قیمت آن در این روزها هزینه های تولید را بالا میبرد.
البته طبق تجربه باید بگوییم که بهترین فصل شروع کار نهایتا تا اوایل تابستان میباشد و بعد از آن میزان افرادی که در این صنعت متضرر شده اند بیشتر است یعنی که اگر شما بخواهید برای یک کار اقتصادی و درامد زا و سرمایه گذاری بالا این کار را انجام بدهید میزان ریسک شکست بیشتری دارید.

اگر قبل از شروع کار آموزش ندید توصیه می کنیم حتما آموزش زیر نظر افراد و کارشناسان مجرب ببینید

آیا صادرات زالو قانونی هست یا نه ؟

قانونی برای صادرات این محصول وجود دارد یا خیر؟

در ارتبـاط بـا صـادرات زالـوی تولیـدی، صـادرات کلیـه فراوردههـای پروتئینـی فرآینـد و ارائـه مجـوز آن توسـط اداره کل دامپزشـکی صـورت می ِ گیـرد. مرحلـه اول صـدور مجـوز صادرات، این اسـت که واحدهای تولیدی دارای مجوز باشـند و شـرایط لازم را داشـته باشـند

عوامل مرگ زالو

عدم رعایت بهداشت که باعث عفونت در میان زالوها میشود

( یکی از پارامترهای موفقیت و یا ضرر و زیان در پرورش زالو ، حساسیت این موجود به بهداشتی بودن محل نگهداری آن می باشد پس سعی کنید پرورشگاه زالو و همچنین وسایل و تجهیزات خود را به بهترین نحو ممکن بهداشتی نگهداری کنید و بهداشت فردی را نیز در زمان کار رعایت کنید )

وجود استرس و یا تنش شدید در بین زالوها که نشأت گرفته از مدیریت غلط و یا وجود مکان نامناسب برای پرورش زالو می باشد.( استرس ها و تنش ها انواع مختلفی دارند

گرسنگی شدید که باعث تلفات و یا حمله به سایر زالوها و در نهایت مرگ و میر در بین زالوها می گردد.( زالو تا مدت زمان قابل توجهی تحمل گرسنگی را دارد اما اگر زالو بیش از مدت معینی گرسنه بماند همنوع خواری به وجود آمده و یا تلفات در بین زالوها بسیار شدید می شود پس سعی کنید زمان‌بندی تغذیه زالوها را به درستی انجام دهید)
غالباً مدت زمان گرسنگی زالوها در سایزهای مختلف متفاوت می باشد یعنی اینکه زالوی لارو دیرتر از یک زالوی بالغ گرسنه میشود به صورت استاندارد اگر بخواهیم مدت زمان گرسنگی یک زالوی بالغ را مشخص کنیم بایستی به پارامترهایی مانند سایز زالو ، دمای آب حاوی زالوها ، وجود محلول آب نمک دریا ، میزان تعویض آب و همچنین میزان جنب و جوش زالوها اشاره کرد.

از دیگر مواردی که باعث گرسنه شدن زودتر زالوها میشود تعویض زودتر آب حاوی زالوها و همچنین وجود عاملی برای جنب و جوش در داخل آب می باشد.
به طور کلی یک زالوی بالغ در دمای بالای ۲۰ درجه سانتیگراد در زمانی بین ۶۰ الی ۹۰ روز گرسنه می شود اگر همین زالو در آبی با دمای کمتر از ۱۵ درجه قرار بگیرد بیش از ۱۰۰ روز نیاز است تا گرسنه شود.
لاروها نیز در چنین شرایطی بیش از ۳ الی ۴ ماه طول می کشد تا گرسنه شوند در بعضی مواقع مشاهده شده که زالوهای پرورشی تا ۵ الی ۶ ماه نیز گرسنگی را تحمل کرده‌اند اما نباید یک فرد پرورش دهنده زمان بندی تغذیه اصولی زالوها را فراموش کند.

مدیریت غلط که دارای بازخوردهای بسیار زیاد و کاهش کیفیت فعالیت در این حیطه می‌شود.
این مورد شامل عدم رعایت بهداشت صحیح در محل فعالیت و همچنین عدم رعایت بهداشت فردی و اجرا ننمودن قواعد و موارد فنی مانند دمای مناسب ، رطوبت مناسب و… را شامل می شود.
اگر بخواهیم چند مورد دیگر از موارد مدیریت غلط را نام ببریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
وسایل نامناسب – وجود نیروی کار غیر متخصص – زمانبندی اشتباه – رفت و آمد افراد متفرقه در داخل فارم پرورش و تکثیر زالو – انتخاب مسیر اشتباه – کوتاهی در وظایف و …

خرید زالوی بیمار که باعث تلفات روزانه در میان زالوها می‌شود

تغذیه اشتباه که این مورد نیز باعث مرگ و میر بسیار شدید و افت کیفیت در سلامت زالوها می شود. (متاسفانه یکی از مهمترین عاملی که باعث تلفات و یا دفرمه شدن و تغییر حالت بدن زالوها می شود مشکلات در زمان تغذیه و یا خون ناسالم برای تغذیه زالوها می باشد که حتما برای تغذیه زالوها با دقت و وسواس زیاد اقدام کنید)

دیدگاهتان را بنویسید