اخبار و مقالات, زنبورعسل

کسب و کار زنبورداری

آنچه در این مقاله میخوانیم:

مقدمه ای بر زنبورداری:

متاسفانه در سال های اخیر و همراه با کاهش تعداد مشاغل در سطح کشور,  افراد جویای کاری هستند تا بتوانند به سود قابل قبولی برسند

 ریسک پذیری و تلف شدن زنبورها نسبت به شغل های دیگر حوزه کشاورزی و دامپروری کمتر است.

سرمایه اولیه کم برای زنبورداری و عدم نیاز به تجهیزات خاص

اگر شما هم جز افرادی هستید که بدنبال شغل مستقل با سرمایه کم هستید شغل زنبورداری گزینه مناسبی می باشد.

توصیه اکید می کنیم  بدون برنامه و اطلاعات کافی قصد یک شبه  کسی موفق نشده و شغل زنبورداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

باید برای شروع کار زنبورداری, ابتدا تکلیف خودتان را مشخص نمایند و به این نتیجه برسید آیا علاقمند هستید یا نه

و بعد از تصمیم و گذراندن دوره های آموزشی پرورش زنبورعسل زیر نظر استاد شروع به کار نمایید

زنبوردار چه کسی است؟

«زنبوردار» کسی است که انواع زنبور عسل را بشناسد ، نحوه فعالیت آن فعالیت آن ها را بداند و بنواند از عهده تشخیص ساختمان کندو ؛ به کار گیری لوازم مورد نیاز در زنبورداری ، پرورش و نگه داری زنبور عسل و برداشت عسل برآید.

ویژگی های یک زنبوردار:

به حشرات و طبیعت علاقه مند است: مهم ترین ویژگی زنبور داران علاقه به طبیعت و حشرات است. آن ها باید افرادی نترس باشند و از نیش زنبور نیز هراسی نداشته باشند؛ چرا که ممکن است در این حرفه گاهی دچار گزش شوند.

صبور و دقیق است : در برخورد با عوامل مختلف ، مانند شیوع بیماری ها ، مدیریت لازم است و این مدیریت زمانی عملی می شود که زنبور دار ها صبر و حوصله کاغی به خرج دهند و کارشان را با دقت پیگیری کنند.

پشتکار و اراده قوی دارد: باید بدانید در تمام خود اشتغالی ها برای رسیدن به هدف ، تلاش و پشتکار زیادی لازم است . در این شغل هم لازم است در ماه هایی از سال زنبوردار با جدیت بیشتری کار کند و به نتیجه برسد.

آیا زنبورداری را شروع کنم یا خیر؟

اگر اطلاعات کافی در دوره های آموزشی پرورش زنبورعسل کسب کرده اید پیشنهاد می کنیم با تعداد محدودی کندو استارت کار را بزنید.

هدف شما از زنبوردار شدن, علاقه است یا نیاز مالی؟

متاسفانه تعداد زیادی از افراد, فقط به خاطر بیکاری و نیاز مالی مجبور به انتخاب شغل شریف زنبورداری شده اند. این در حالی است که زنبورداری شغلی کم هزینه و پردرآمد معرفی شده است, ولی برعکس بیشتر زنبوردارها همگی افرادی با درآمد کم و وضعیت نامناسب مالی هستند و این تبلیغ دروغی بیش نیست.

از طرف دیگر عده زیادی از روی علاقه شروع به این کار می کنند که این وجه قابل تحمل تر بوده و حداقل در گرده افشانی طبیعت در تمام نقاط محیط موثر می باشد. این افراد به دلیل اینکه عاشق کارشان هستند, با تحقیق و بدون عجله دنبال کارشان را می گیرند و چون معمولا نیاز مالی ندارند, بدون استرس و با کیفیت کار می کنند.

میزان درآمد شغل زنبورداری چقدر است؟

به طور دقیق نمی توان برای یک زنبوردار درآمد مشخصی تعیین نمود, زیرا عناوین متعددی در این مسئله دخیل هستند که مهم ترین آنها میزان تجربه و مدیریت, نوع نژاد, نوع کندو, کوچ نشینی یا ثابت بودن, نوع و مقدار محصول برداشت شده و … می باشند. اما به صورت کاملا تخمینی و کلی می توان گفت که یک زنبوردار با یکصد کندو می تواند امورات یک خانواده ۴ نفره و متوسط را اداره نماید.

 کسی که محلی برای پرورش زنبور داشته باشد، هر ۵۰ کندو زنبور اندازه حقوق یک کارمند در سال درآمدزایی دارد.

سرمایه ای برای استارت کار دارید یا خیر؟

اگر فردی هستید که تخصص کاری غیر از زنبورداری را دارید و سرمایه آن تخصص را هم دارید, بهتر است به همان کار پرداخته و خود را درگیر زنبورداری ننمایید. اما اگر سرمایه کمی دارید و تخصصی هم ندارید, راه برای زنبوردار شدن شما بسته نیست.

فاصله محل زندگی تا محل نگهداری زنبورعسل چقدر است؟

اگر فاصله زنبورستان شما از مکان سکونتتان زیاد باشد, مسلما هزینه های زیادی برای رفت و آمد خواهید پرداخت که اصلا اقتصادی نخواهد بود. بهتر است زنبورستانتان را در نزدیک ترین مکان, به مکان سکونتتان انتخاب نمایید تا امکان بازدید و نظارت داشته باشید.

در کدام منطقه جغرافیایی زندگی می کنید؟

بسیاری از مناطق ایران زمین برای زنبورداری مناسب هستند. در واقع به جز مناطق کویری و ارتفاعات خیلی بلند و غیر قابل تردد و نیز مناطقی که بادهای تند و طولانی مدت دارند, بقیه مکان های جغرافیایی کشورمان مشکلی نخواهند داشت. البته مسلما میزان برداشت در مناطق مختلف, متفاوت خواهد بود.

زنبورهایتان را کوچ خواهید داد یا ثابت خواهند ماند؟

زنبوردارانی که قصد ثابت نگه داشتن کندوهایشان را دارند باید توجه داشته باشند که حتما حداقل به شعاع ۵ کیلومتری کندوهایشان در مدت ماه های گرم سال, گل های فراوانی برای چرای زنبورها وجود دارد و زنبورها به هیچ وجه به مدت حداکثر یک هفته متوالی, بدون گرده و شهد نخواهند ماند. در این وضعیت, سالی یک بار برداشت در حدود تیر ماه وجود خواهد داشت. معمولا اکثر مناطق نیمه شمالی کشور در این وضعیت قابل دسته بندی هستند.

افرادی که می خواهند زنبورهایشان را کوچ دهند مسلما شاهد برداشت حدودا ۵ برابری خواهند بود و بهتر است در سال ۳ کوچ را انجام دهند, اما باید بدانند که کوچ دادن زنبورستان مشکلاتی همچون دوری از خانواده, مشکل آب و برق و حتی گاهی تلفن همراه, مشکل حمام و سرویس بهداشتی, مشکل حیوانات وحشی, جابجایی لوازم سنگین و… در پی خواهد داشت.

.

آیا توانایی جسمی برای این کار را دارید؟

اگر زنبورستان شما به محل زندگی شما نزدیک است و تعداد کندوهای شما در حد ۲۰ عدد می باشد, تقریبا هیچ محدودیتی برای زنبوردار شدن نخواهید داشت, حتی اگر بیمار باشید.

اما اگر زنبورستان شما فاصله زیادی با منزل و مراکز درمانی دارد و شما بیماری خاصی دارید باید به این مسئله توجه نمایید. همچنین افرادی که تعداد زیادی کندو دارند, اگر مشکلات ستون فقرات و پا داشته باشند, حتما با مشکل مواجه خواهند شد.

 معایب زنبورداری:

عدم دسترسی زنبورداران به بازار جهانی و مشکلاتی که بر سر راه صدور محصولات آن ها وجود دارد، حیطه فعالیت فعلیت این افراد را محدود می کند . در این میان ، وجود عسل تقلبی در بازار باعث بی اعتمادی مردم به عسل طبیعی شده است. به هر حال ، به سبب حمایت کم مسئولان از این حرفه ، زنبورداری در ایران تنها به تهیه عسل محدود شده و این در حالی است که امروزه در بازار جهانی به دیگر فراورد ه هایی که زنبور ، این حشره مفید، می تواند تولید کند، بیشتر توجه شود؛ فراورد ه های چون موم، ژله رویال ، گرده گل، و زهر که در بسیاری صنایع از آن استفاده می شود. توجه به سایر فراورده های زنبور عسل می تواند به اشتغال زایی نیز کمک بسزایی کند.

همچنین نوع پرزنت و بازاریابی بسیار مهم است ،زنبوردارانی در دوره های آموزشی زنبورعسل فراساحل نگار شرکت کردند با اینکه سالها تولید کننده بودند ولی فروش اندکی داشتند و بعد از طی دوره و اگاهی از مسائل مهم بازاریابی و رعایت نکات آن بعد از مدتی باعث افزایش سود آنها شده است.

یکی از معایب دیگر زنبورداری مخصوصا برای افرادی که کندوها را در فضای باز می گذراند دزدی است.

کندوها و زنبورهای آنها، عسل، ژل رویال و حتی بره موم و گرده گل، همه ارزشمند و گران قیمت هستند. این یک طعمه خوب برای افرادی است که قصد دزدی دارند. می توانند با استفاده از روش های مختلف اقدام به سرقت از زنبورداری کنند.

این یک خطر مالی نیست! به این علت که عموما زنبورستان ها در مکان های خلوت، در دشت ها و زمین های کشاورزی و… هستند، سارقین ممکن است در طول روز به زنبورستان مراجعه کنند. در بسیاری از مواقع، مقاومت زنبوردار ممکن است باعث تهدید جان او شود. طبیعی است که هر زنبورداری عاشق کندوها و زنبورهای خود باشد و بخواهد از دزدیده شدن آن ها جلوگیری کند. در نتیجه باید از قبل در مورد چنین مشکلاتی فکر شود تا خدای نکرده مشکل خاصی پیش نیاید.

البته لازم نیست بترسید. کمتر پیش می آید که چنین دزدی های شکل بگیرد؛ اما اگر می خواهید به این شغل وارد شوید، باید حواستان جمع باشد که به هر حال امکان دزدی از زنبورستان شما وجود دارد. در نتیجه باید از قبل خودتان را برای چنین مشکلاتی آن هم در تنهایی دشت و کوه، آماده کنید.

به نیش زنبور عسل حساسیت دارید یا خیر؟

فردی که می خواهد به شغل زنبورداری دست بزند ابتدا باید مطمئن شود که به نیش زنبورعسل حساسیت ندارد. البته زنبوردارانی هسنند که به نیش زنبورعسل حساسیت دارند و به کمک داروهای ضد حساسیت در حال فعالیت هستند اما این روند زیاد جالب نیست و همواره دلهره ی نیش خوردن آنها را آزار می دهد.

بهترین فصل شروع به کار زنبورداری چه زمانی است؟

 

اگر در نیمه جنوبی کشور هستید از حدود آذر ماه و اگر در نیمه شمالی کشور هستید از نیمه اسفند ماه اقدام به خرید کلنی نمایید.

مکان مناسب برای زنبورداری چه مکانی است ؟

مسلما جای کندوی زنبورعسل داخل باغ یا کوه و یا دشت است, اما گاهی علاقمندان می خواهند کندوهایشان را در خانه نگهداری کنند. این دوستان باید به چند نکته توجه نمایند.

در مرکز شهر های بزرگ و نیمه بزرگ, در صورت داشتن پشت بام،حیاط یا تراس می توانید کندو را نگهداری کنید

اگر کلنی را در حیاط می گذارید باید آن نقطه مسیر رفت و آمد نباشد و حداقل 5 متر از مسیر رفت و آمد فاصله داشته باشد.

پشت بام ها چون معمولا تغییرات دمایی و باد بیشتری دارند باید بادشکن و سایه بان مناسب نیز داشته باشند.

مطمئنا در هر مکانی که کندو مستقر می شود اگر حداقل 10 سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد و دارای یک سایه بان باشد, کمک بزرگی را به آن کرده اید.

مهارت نگهداری از زنبور، مهارت کنترل زنبور و کندو، دانش و اطلاعات کافی در مورد زنبور ها و نحوه گرده افشانی، توانایی استفاده از محصولات تولیدی آن ها… از لازمه های این شغل است که تمامی اطلاعات را در دوره آموزشی فراساحل نگار به شما خواهیم آموخت.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل:

فردی که می‌خواهد به زنبورداری مشغول شود نیازمند تحصیلات خاصی نیست و تنها با گذراندن دوره آموزشی پرورش زنبورعسل-فراساحل نگار  و داشتن تجربه و مهارت های کافی و لازم می‌تواند وارد این شغل شود.

فرصت شغلی و بازار کار زنبورداری :

فرصت شغلی خوبی برای افرادی که سرمایه اندکی برای راه اندازی یک کسب و کار دارند و تمایل دارند شغل مستقلی داشته باشند و بازارکار این شغل نسبتاً خوب است  اما  با فروش محصولات جانبی و تولید عسل های خاص می توانید درامد خود را روز به روز افزایش دهید

قیمت زهر زنبورعسل در بازار جهانی

زهر زنبور عسل یکی از محصولات مهم کلنی زنبور عسل است که برای درمان برخی از بیماری ها مانند ورم مفاصل (آرتریت), رماتیسم, تبخال و غیره از آن استفاده می شود.

در ایران دودستگاه زهرگیری جهت استفاده در خارج از کندو و داخل کندو ساخته شده است.

 از هر 100 کندو که زهرگیری شود، در طول سال 180 گرم زهر زنبور عسل بدست می آید.

ماده ملیتین ۶۰ درصد زهر زنبور عسل را تشکیل می‌دهد که هر میلیگرم آن در بازار جهانی ۱۰۰ دلار قیمت دارد.

هزینه راه اندازی زنبورستان در سال 1401:

اگر مکان پرورش را داشته باشید هزینه ابزارالات اولیه حدود 10 میلیون تومان است که جزء هزینه های ثابت است و هزینه هر کندو حدود یک میلیون و پانصد تومان هست .

 با این حال باید توجه داشته باشید که می توانید در ابتدی کار بسیاری از این تجهیزات را خریداری نکرده و آن ها را اجاره کنید. البته برخی از تجهیزات مورد نیاز زنبورداری هم بسیار ضروری هستند که باید خریداری شوند.

طبیعی است که برای خرید کندو که از ابتدایی ترین نیازها و تجهیزات زنبورداری است، باید بیشترین هزینه را انجام دهید. اگر کندو کیفیت لازم را نداشته باشد، هزینه های بیشتری بر روی دستتان می گذارد

به‌طور متوسط، یک کندوی زنبورعسل باید سالانه بین 15 تا 20 کیلو عسل تولید کند، اگرچه ممکن است در سال اول  برداشت زیادی نتوانید داشته باشید  ولی با تسلط برشغل زنبورداری در سال های بعد افزایش می یابد

فرآیند تولید از ابتدای بهار در زنبورستان ها آغاز می‌شود و عسل حدود 2 بار در سال برداشت می‌شود، اما این امکان‌سنجی بر اساس دو برداشت با در نظر گرفتن بروز هرگونه شرایط اضطراری انجام می‌شود

تسهیلات زنبورداری چقدر است؟

 

بستگی به استانی که میخواهید کار زنبورداری را شروع کنید و حجم سرمایه گذاری مبلغ وام متفاوت است ولی در کل باید 25 درصد مبلغ درخواست وام به عنوان سرمایه اصلی شما یا ارزش ملک دراختیار داشته باشید.

یکی از مدارک لازم برای دریافت تسهیلات زنبورداری داشتن گواهینامه مهارت زنبورداری است که با شرکت در دوره های آموزشی فراساحل نگار می توانید این گواهینامه را دریافت کنید

جهت شرکت در دوره ها با فراساحل نگار در تماس باشید

02166069301  تماس و مشاوره ثبت نام

 

شیوه نامه ضوابط مقررات بهداشتی نگهداری و پرورش زنبور عسل

جهت راه اندازی زنبورستان و اخذ مجوز مقررات پیوست ذیل را که توسط نظام دامپزشکی معین شده بایستی رعایت نمایید

از لینک زیر دانلود کنید:

شیوه_نامه_بهداشتی_زنبورداری

ضوابط پرورش زنبورعسل 

از لینک زیر دانلود کنید

ضوابط صدور دفترچه زنبورداری

1 داشتن حداقل 40 کلنی زنبور عسل که در طی دو سال متوالی در زمار آمارگیری ، سرشماری گردیده باشد.

2- داشتن گواهی آموزشی زنبورداری

3-عضویت در تعاونی زنبورداران شهرستان

4-داشتن سواد ابتدایی

ضوابط صدور پروانه تأسيس پرورش ملكه تجارتي زنبورعسل :

پروانه پرورش ملكه تجارتي زنبورعسل براي اشخاص حقيقي يا حقوقي با شرايط ذيل صادر مي گردد :

1دارابودن شناسنامه زنبورداري

2موفقيت در آزمون پرورش ملكه زنبورعسل كه توسط اداره كل پرورش و اصلاح نژاد طيور و زنبورعسل معاونت امور دام برگزار مي شود .

3داشتن گواهينامه تحصيلي پايان دوره متوسطه یا گواهینامه مهارتی که پایان دوره های آموزشی فراساحل نگار داده میشود

4حداقل ظرفيت توليد سالانه ملكه براي هر واحد پرورش ملكه تجارتي زنبور عسل 1هزار و حداكثر آن 5 هزار مي باشد .

5نقشه و جايگاه : جهت پرورش ملكه تجارتي زنبورعسل طرح و نقشه بايد توسط متقاضي ارائه و تائيد صلاحيت متقاضي و طرح و نقشه توسط كميسيون مركزي انجام پذيرد .

6فواصل : محل پرورش ملكه تجارتي زنبورعسل در فصل توليد ملكه با واحدهاي مشابه حداقل 5 كيلومتر و با ساير زنبورستانها 3 كيلومتر است و فاصله تأسيسات ثابت واحدهاي پرورش ملكه زنبورعسل از يكديگر حداقل 10 كيلومتر تعيين مي شود .

شرایط مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو

تاسیس زنبورداری، همواره از مشاغل مورد استقبال روستاییان، بوده است. صدور این مجوز، زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، اعطا می گردد. برای اخذ مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، دارا بودن شرایط تاسیس، الزامی می باشد که در ادامه، به توضیح این شرایط می پردازیم.

انجام کار، صرفا توسط عضو یا اعضای خانواده و در واحد مسکونی، امکان پذیر می باشد.

داشتن حداقل فضای 30 متر مربع

عدم ایجاد آلودگی های زیست محیطی، صوتی و بصری و رعایت حقوق همسایگان

عرضه و فروش محصول، خارج از واحد مسکونی

عدم تردد غیرمتناسب در فضای محل سکونت

داشتن حداقل 18 سال سن

اقامت درمحل اجرای طرح

داشتن گواهی مهارت یا گواهی سابقه کاری مرتبط

گواهینامه مربوطه را با شرکت در دوره آموزشی پرورش زنبورعسل فراساحل نگار می توانید دریافت نمایید

نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو

هم اکنون، شهروندان، برای راه اندازی کسب و کار، می بایست به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار g4b.ir، مراجعه نموده و از طریق این سامانه، با شرایط تاسیس و مدارک لازم برای صدور جواز تاسيس کسب و کار خود، آشنا شده و به مرجع مورد نظر، هدایت شوند. این درگاه، تحت مدیریت دبیرخانه هیات مقررات‌ زدایی و بهبود محیط کسب‌ و کار وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می نماید.

برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو نیز می بایست به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به آدرس اینترنتی g4b.ir، مراجعه نموده و کلمه زنبور عسل را سرچ نمایید

 

با جسجوی کلمه زنبور عسل، تصویر زیر نمایش داده خواهد شد. در این بخش، می توانید، با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات با شرایط تاسیس زنبورداری و تولید موم و کندو، آشنا شده و مدارک، زمان صدور و مدت اعتبار هر یک را ملاحظه نمایید. سپس، با کلیک روی صدور مجوز، برای دریافت مجوز مورد نظر، اقدام نمایید.

 

در این مرحله از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، می بایست، مشخص نمایید که به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی، قصد دریافت مجوز را دارید.

 

در مرحله بعد از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، خواهید شد که لازم است در پنجره فوق، احراز هویت نمایید

 

پس از احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به طور مجدد، روی صدور مجوز، کلیک کرده تا وارد صفحه زیر شوید. در این مرحله از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو نیز روی گزینه درخواست صدور مجوز، کلیک نمایید.

در مرحله بعد از نحوه دریافت مجوز کسب و کار خانگی پرورش زنبور عسل و تولید موم و کندو، وارد سامانه مشاغل خانگی mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir​ خواهید شد. در این صفحه می بایست، اطلاعات خواسته شده، شامل مشخصات فردی، مشخصات محل سکونت، وضعیت ایثارگری، نحوه انجام کار، وضعیت جسمانی، وضعیت محل سکونت، اشتغال و مهارت خود را وارد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید