شیلات و آبزیان, مقالات

آشنایی با کشت آکواپونیک

تعریف آکواپونیک

خیلی خوشحالیم که سایت فراساحل نگار را برای آموزش انتخاب کردید

اساسا، آکواپونیک ترکیب آبزی­ پروری ،که میتواند شامل پرورش ماهی اعم از ماهی زینتی،ماهی گرمابی،ماهی خاویاری،زالو،گربه ماهی ،پرورش قورباغه و… شود در کنار کشت هیدروپونیک  ،گیاهانی که از طریق ریشه و آب محلوبهای غذایی را کسب می کنند. آکواپونیک بهترین تکنیک برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی است.

از جمله اهداف اصلی آکواپونیک روش پرورش ماهی و سبزی این است که مواد اضافی و دفعی یک سیستم به عنوان غذا یا کود برای سیستم دیگر عمل کند، به طوری که آب استخرهای پرورش آبزیان که دارای تعداد و تراکم بیشتر آبزی و در نتیجه از تغذیه بیشتری برخوردار بودند باعث رشد بیشتر و کاملاً محسوس گیاهان مورد پرورش در همان مخازن می‌شود.

تصفیه زیستی آب، عناصر موجود در آن را حذف می‌کند که این موضوع هم از لحاظ زیست‌محیطی و هم از لحاظ صرفه‌جویی اقتصادی مهم است. در این روش آب استخر پرورش ماهی پس از عبور از فیلترهای مکانیکی به بستر هیدروپونیک وارد شده و این بستر به عنوان بیوفیلتر محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها از جمله نیتروزوموناس و نیتروباکتر ایجاد می‌کند که به ترتیب کار تبدیل آمونیاک و نیتریت آب پرورش ماهی را به نیترات انجام می‌دهند و آب تصفیه شده در سیستم دوباره وارد استخر پرورش ماهی می‌شود

مزایا آکواپونیک:

  • کاهش هزینه ها در سیستم آکواپونیک
  • بهبود طعم و کیفیت محصولات کشاورزی ای که از طریق آب واحد تولید آبزیان به عمل آمده‌اند.
  • آکواپونیک باعث می‌شود مواد مغذی آبزیان به گیاه منتقل شود. صرفه جویی در مصرف آب تا 70 درصد
  • در اکواپونیک عناصر غذایی موجود در پرورش آبزیان به عنوان کود مصرفی در بستر گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تولید محصول ارگانیک با ارزش غذایی بالاتر

معایب سیستم آکواپونیک:

اگر می­خواهید محصول خود را در زمستان حفظ کنید، آکواپونیک به انرژی زیادی نیاز دارد.

 پمپ­های آب، نور و گرمایش انرژی زیادی را مصرف می­کنند. نیاز برق را می­توان با استفاده از منبع تجدیدپذیر، مانند باد و خورشید، تامین کرد

  اجزای آبزی­ پروری فضای بیشتری را اشغال می­کنند و همانند سیستم هیدروپونیک تنظیمی نیستند. برخلاف آن، تاسیسات هیدروپونیک عمودی و آبزی پروری حجم زیادی داشته و نیاز به فضای خاص دارد. با این حال، هنوز هم برای آبزی ­پروری و کشاورزی کارآمد است.

  کیفیت آب نیاز به آزمایش و نظارت مکرر دارد و شما باید به طور مرتب بررسی کنید که آیا تمام قسمت­های مکانیکی سیستم به شکل مناسب است یا خیر. شما باید به بیماری ماهی ­ها نظارت داشته باشید که همیشه آسان نیست. بطورکلی، بایستی بسیاری از کنترل­های معمول انجام شود. که چک لیست کامل آن را در دوره آموزشی طراحی سیستم آکواپونیک ایران با جزییات ارائه خواهیم داد

چند نوع محصول می توان با سیستم آکواپونیک تولید کرد؟

بسته به اقلیم آب و هوایی ،امکانات موجود می توان چند نوع محصول را با هم بصورت مجزا تولید نمود

کشت آکواپونیک، سیستم زیستی یکپارچه می­باشد که شامل دو ماده اصلی است.

  1. زیر سیستم آبزی­ پروری، متشکل از ماهی ویا سایر موجودات آبزی (شامل ماهی زینتی،سردابی،گرمابی،خاویاری،قورباغه،زالو،آرتمیا،جلبک،میکروجلبک و…)
  2. زیر سیستم هیدروپونیک، متشکل از گیاهان رشد یافته به صورت هیدروپونیک که اساسا گیاهانی که از طریق ریشه گیاه اقدام به جذب مواد و عناصر غذایی می کنند

این دو اجزاء در محیط آبی با یکدیگر برهم کنش داشته و در چرخه آن آکواپونیک اتفاق می افتد آب حاوی فضولات آبزی پروری می­باشد که مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان را فراهم می­کند. در مقابل، گیاهان نیتروژن زیاد را مصرف کرد و آب تصفیه شده را به مخزن می­رساند.

برای این که تمام داستان را بگویم، باید اشاره کنم که جوامع زنده زیادی در سیستم آکواپونیک وجود دارد که از آن جمله می­توان به جامعه میکروبی اشاره کرد. باکتری­های تولید کننده نیتروژن معمولا در فیلترهای زیستی مناسب قرار می­گیرند. با ترکیب و اتصال این جوامع مختلف، یک سیستم بسته ایجاد می­شود که می­تواند محصولات گیاهی و موجودات آبزی منحصربفرد در آن رشد کند. برای درک آکواپونیک و انگیزه توسعه آن، باید به تاریخ آن نگاه کنیم.

آکوآپونیک (Aquaponic) یک سیستم بیولوژیکی است که کشت آکواکالچر (Aquaculture)  چرخشی را با هیدروپونیک که در آن سبزی، صیفی یا گل کاشته شده است؛ پیشرفت های اخیر پژوهشگران و تولیدکنندگان، سیستم آکوآپونیک را به عنوان مدلی، در آورده که برای تولید پایدار موفق بوده است.

در ایران نیز چند سالی است که از این سیستم استفاده میشود

انتخاب بستر مناسب مزارع آکواپونیک

برخی از انواع بسترهای کشت آکواپونیک عبارتند از :

بستر کشت شناور

بستر کشت A شکل

بستر کشت NFC

بستر کشت اکسی پات

بستر کشت عمودی

بستر کشت طبقاتی

بستر کشت دام

بسترهای متفاوتی برای سیستم آکواپونیک وجود دارند از انواع این بسترها میتوان بسترهای فیتیله ای ، مِدیا و شناور را نام برد.

هرکدام از بسترهای مذکور برای کاشت نوع و گونه ای گیاه مناسب میباشند.

بسترهای فیتیله ای جهت کاشت سبزیجات و گیاهان ریشه دار کارآمد هستند. برای گیاهانی همچون کاهو و سبزیجاتی همچون سبزی های برگ دار بسترهای شناور کاربرد مناسبتری دارند. و برای پرورش گوجه فرنگی ، فلفل ، لوبیا و توت فرنگی از بسترهای مِدیا میتوان استفاده کرد

بسترهای فیتیله ای در مزارع آکواپونیک

این نوع بستر ، نوعی بستر جهت کشت سبزیجات میباشند که سبب آبیاری گیاه از ناحیه ریشه میگردد ، این ویژگی سبب رشد بهتر ریشه خواهد شد.

بسترهای فیتیله ای فقط جهت کشت گیاهان ریشه دار کاربرد ندارند. بلکه برای کشت و پرورش هرگونه گیاه خوراکی ، دکوری سبزیجات و درختان میوه کاربرد مناسبی از خود اعمال میکنند.

بستر فیتیله ای ،آب ماهی ها را از طریق کشت آکواپونیک که حاوی مواد مغذی فراوانی است ، تغذیه میکند.

هنگام بکارگیری این بستر باید آب مورد استفاده ماهیها را از طریق لوله سوراخ دار تغذیه کنید. این فرآیند سبب جریان و حرکت آب به ناحیه پایین و جریان آرام آن به ناحیه و سمت بالا میشود. در نتیجه باعث تغذیه ریشه گیاهان از نواحی پایینی آن خواهد شد.

استفاده از این نوع بستر در مناطق گرم و خشک که حاوی خاک شنی میباشد نوعی راهکار هوشمندانه است. چون مواد مغذی در خاک شنی به آسانی عبور میکند.

بستر مِدیا

بسترهای مِدیا دارای (3) ناحیه مختلف ذیل جهت رشد مناسب آکواپونیک می باشد :

ناحیه سطحی و ناحیه خشک :

▪این ناحیه در ۵ سانتی متر اولیه بستر کشت قرار دارد ، ناحیه سطحی باعث نفوذ نور و ناحیه خشک باعث کاهش میزان تبخیر و جلوگیری از پوسیدگی ساقه گیاه می گردد. نگهداری ساقه گیاه بصورت خشک سبب پیشگیری از تشکیل جلبک در محیط خواهد شد. این مزایا موجب کاهش بیماری های گیاهی در اثر رطوبت میگردد.

ناحیه ریشه :

▪ضخامت این ناحیه به مقدار (۱۵_۱۰) سانتی متر میباشد ، این ناحیه مربوط به رشد ریشه گیاه و تحرک آن میباشد. در صورت تخلیه آب این ناحیه سبب توزیع اکسیژن در ریشه گیاه میکروب ها ، کرم ها و باکتری های مفید موجود در خاک میگردد. همچنین باعث ورود آب ، مواد مغذی و ذرات ضایعات جامد ماهی به ریشه گیاه میگردد. کرم های موجود در این ناحیه سبب تجزیه و تحلیل ضایعات جامد ماهی ها و کاهش میزان آنها میشود. همچنین سبب ورود مواد معدنی و مغذی به سیستم آکواپونیک خواهد شد.

ناحیه جمع آوری و کانی سازی جامدات :

▪این ناحیه ، ناحیه (۵) سانتی متری انتهای بستر کشت مِدیا است. ضایعات جامد ماهی و مواد تجزیه و تحلیل شده توسط کرم در این ناحیه جمع آوری میشود.

سیستم آکواپونیک-ماهی زینتی

انتخاب نوع آبزیان:

همه گونه ­های آبزیان برای کشت آکواپونیک مناسب نیستند. آبزی باید قادر باشد:

  1. بایستی با توجه به اقلیم و موقعیت منطقه و امکانات موجود آبزی را انتخاب کرد
  2. در برابر نوسانات سطح اکسیژن محلول و همچنین اشباع نیترات و نوسانات pH مقاوم باشد.
  3. به بیماری­ها مقاوم باشد.
  4. استفاده از مواد مغذی کارآمد منجر به رشد سریع شود.
  5. بازدهی و سود اقتصادی خوبی داشته باشد

پرورش ماکیان در سیستم آکواپونیک امکان پذیر است؟

بله می توان پرورش ماکیان مثل غاز یا اردک را همزمان با پرورش برنج در سیستم آکواپونیک پیاده سازی کرد

در این سیستم از فضولات ماکیان برای رشد و پرورش برنج استفاده می گردد.

نیاز هاي سیستم برنج و اردك درشالیزار جهت تولید اردك در شالیزار

تعداد 250 تا 300 جوجه اردك با سن حدود 7 تا 10 روزه مورد نیاز است درصورتیکه اراضی شالیزار محصور نباشد می توان از نایلون یا توري پلاستیکی یا سیمی به ارتفاع 70 تا 100 سانتی متر لازم است. در صورتی که زمین کشاورز در کنار مزرعه اش باشد هزینه ي زیادي براي محصور کردن یا ایجاد لانه و انبار براي نگهداري اردك مورد نیاز نیست لذا با حداقل هزینه و مدیریت ساده وارزان که معمولا از توانمندي وتجربه خانمهاي روستایی در پرورش اردك می توان اقدام به ایجاد سیستم اردك و برنج در شالیزار نمود .

مزایاي سیستم برنج- اردك در شالیزار اردك در شالیزار

 همزمان با کشت برنج زمانی که گیاهچه ها استقرار پیدا کردند حدود 5 تا 7 روز بعد از نشاکاري می توان جوجه اردك هاي با سن مشابه تعداد روز بعد از نشا کاري در شالیزار رها سازي کرد. حضور اردك هاباعث کنترل بیلوژیکی علف هاي هرز می شود و از مصرف علف کش می توان صرفنظر کرد . چرا که با یکبار وجین دستی می توان علف هاي هرز را در شالیزار به کمک اردك ها بطور کامل کنترل کرد . تولید حدود 300 تا 400 کیلو گرم گوشت سالم و ایجاد درآمدزایی و افزایش بهره وري در شالیزار و نیز کاهش جمعیت آفت کرم ساقه خوار و نیز کنترل مطلوب آفت کرم ساقه برگخوار از دیگر مزایاي سیستم برنج و اردك می باشد . اردکها با افزودن حدود 1000 کیلوگرم فضولات نقش قابل توجهی در افزایش حاصلخیزي شالیزار ایفا می کند

. حضور اردك در شالیزار از یک طرف نشان دهنده سلامت تولید برنج و اردك می باشد و لذا مصرف نهاده هاي شیمیایی کمتر خواهد شد و برنج تولیدي نیز سالم و پاك و با حداقل کود و آفت کش هاي شیمیایی تولید می شود . براي مصرف کننده برنج و اردك این اطمینان حاصل می شود که محیط زیست و شرایط تولید اردك و برنج سالم و پاك می باشد. با توجه به فراهم بودن حشرات و آفات و موجودات آبزي در شالیزار و نیز بذور علف هاي هرز ، آزولا و بقایاي بـذور بـرنج در سال قبل مقدار قابل توجه اي از غذاي اردك در شالیزار تامین می شود لذا با کاهش تغذیه یکبـار در روز در غـروب مـی تـوان کاهش پنجاه درصدي در تغذیه اردکها انجام داد و با این روش باعث فعالیت بیشتر اردکها در شالیزار و کنترل بهینه علف هـاي هرز می شود.

اگر علاقمند به آموزش در زمینه پرورش اردک و غاز را دارید می توانید در دوره آموزشی پرورش غاز و اردک فراساحل نگار شرکت کنید حتی با گواهینامه پایان دوره وام های مشاغل خانگی برای پرورش اردک و غاز دریافت کنید

معرفی اجزای پایه سیستم آکواپونیک:

هر سیستم آکواپونیک شامل اجزای ذکر شده در زیر است. گزینه­ های زیادی برای افزودن به آن­ها وجود دارد که به شرایط و اهداف خاص بستگی دارد. به عنوان مثال، اکثر افراد در هوای سرد تصمیم­ می­گیرند که سیستم آکواپونیک را در گلخانه خود ایجاد کرده و در تمام طول سال نگه دارند.

مخزن:

در تئوری، سیستم آکواپونیک می­تواند برای تولید یک کیلو ماهی در هر گالن آب استفاده شود. با این حال، هنگام شروع، بهتر است یک ماهی برای هر 10 گالن در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل شود که سیستم از تعادل خارج نخواهد شد (بسته به نوع آبزی پرورشی این میزان متفاوت می باشد)

در دوره های آموزشی فراساحل نگار جزییات دقیق ،طراحی حوضچه های پرورشی ،طراحی سیستم دقیق آکواپونیک با توجه به انتخاب گونه پرورشی را آموزش خواهید دید

بستر رشد:

سبزیجات شما برای رشد به ظرف­های مقاوم به آب نیاز دارند تا محیط مناسب برای رشد گیاهان را فراهم کند. برای این منظور، محصولات بسیاری وجود دارد و همچنین روش­های DIY فراوانی نیز وجود دارد. ساده ­ترین راه استفاده از جعبه ­های چوبی کم عمق (15 تا 25 سانتیمتر) می­باشد که همانند بسترهای معمولی سبزیجات بوده و دارای خطوط آبگیری است.

سپس، هر جعبه با محیط رشد مناسب، مانند پرلیت (بسیار سبک بوده و می­توان آن را از زمین بلند کرد) و یا ماسه خوب (ارزان، اما سنگین) پر می­شود. کوکوپیت که از محبوب­ترین و پرطرفدارترین محیط کشت­ها می­شود، اغلب برای حفظ رطوبت و هوا مورد استفاده متخصصان قرار می­گیرد. مخلوط سه قسمت مساوی از محصولات مختلف یک شرایط عالی را فراهم می­کند.

پمپ ها و سخت افزارها:

معجزه آکواپونیک این است که گیاهان مواد زائد موجود در مخزن ماهی را فیلتر کرده و اجازه می دهند که بدون هیچ گونه افزودنی آب تازه در اختیار  موجودات آبزی قرار می گیرد. آب مخزن آبزیان  غنی از مواد مغذی بوده و کود عالی برای گیاهان و سبزیجات محسوب می­شود. بنابراین، برای گردش آب بین دو محیط و ایجاد سیستم چرخشی وجود پمپ ضروری است. اگر تصمیم دارید پمپ خورشیدی نصب کنید، سیستم آکواپونیک شما تقریبا خود کفا خواهد بود.

پمپ­ها و لوله ­کشی­ها روی سیستم آکواپونیک تاثیر دارد. اگر شما مهارت لوله ­کشی و الکتریکی ندارید، آشنایی را پیدا کنید که این کار را برای شما انجام دهد تا صرفه جویی صورت گیرد. پمپ می­تواند از بسترهای بزرگ رشد جمع ­آوری کرده و آن را به مخازن منتقل کند (اگر بسترهای رشد زیر مخزن باشد)، و یا می­تواند به انتهای مخزن منتقل کرده و آن را روی سطح بسترهای رشد هدایت کند (اگر بالاتر از سطح مخزن باشند).

بستر به شبکه­ ای از لوله­ های PVC نیاز دارد تا آب را در مخزن ماهی توزیع کند. سوراخ یک چهارم اینچی با فاصله 15 سانتیمتری در هر لوله ایجاد شده و لوله ­ها به صورت موازی با فاصله 30 سانتیمتر از هم قرار می­گیرند. شما می­توانید گیاهچه­ ها را در سوراخ­های کوچک لوله PVC قرار دهید. برای تهیه سیستم آکواپونیک یک قطعه سخت­ افزاری کاملا حیاتی وجود دارد که برای تهیه اکسیژن کافی برای ماهی­ها است.

ماهی:

تیلاپیا رایج­ترین گونه مورد استفاده در سیستم­های آبزی­ پروری کوچک است. با این حال، این ماهی یک گونه گرمسیری بوده و به دمای بین 21 تا 32 درجه سانتیگراد نیاز دارد تا به خوبی رشد کند. آن­ها قابلیت تحمل وجود مواد زیاد را داشته و از شرایط آب حداکثر استفاده را می­کنند. علاوه بر این، در طول 6 تا 8 ماه اندازه آن­ها به یک کیلو می­رسد

پرورش سایر موجودات آبزی مثل زالو،جلبک،حتی قورباغه نیز با پروتکل های خاص امکان پذیر می باشد

گیاهان:

برخی از گیاهان نسبت به سایر گیاهان مواد غذایی سیستم آکواپونیک را به خوبی جذب می­کنند. اساسا هر چیزی که برگ­های آن برداشت می­شود – کاهو، کلم بروکلی، اسفناج، ریحان، کرفس و غیره – مواد مغذی موجود در آب  خروجی آبزی پروری  را به خوبی جذب کرده و نیازی به مکمل­های غذایی ندارند.

همچنین، میوه­ هایی نظیر تمشک،بلوبری،رازبری،فیسالیس، توت­ فرنگی و غیره و سبزیجاتی نظیر گوجه­ فرنگی، خیار و کدو سبز به عنوان کود عالی بوده و در سیستم هیدروپونیک کشت می­شوند.

قرار دادن سیستم در کنار هم:

برای تنظیم سیستم آکواپونیک، فضای صاف و آفتابی مورد نیاز است. اگر آن را در داخل گلخانه قرار ندهید، خواهید دید که همه چیز در اوایل بهار امکان­پذیر بوده و دما به 70 درجه سانتی­گراد می­رسد. ابتدا محلول­های مادری را تهیه کنید و سپس گیاهچه ها را در خاک گلدان آماده کنید. تا زمانی که گیاهچه­ ها به اندازه کافی رشد کنند، بایستی  آبزیان فضولات کافی را برای رشد آن­ها تولید کنند. در ضمن، سبزیجات با آب تمیز آبزیان به کندی رشد می­کنند؛ بنابراین، نیاز است که بستر رشد چرخش داشته باشد تا گیاهان رشد کنند.

مدیریت و تنظیم دقیق:

پمپ آب بایستی آب را از مخزن به بستر رشد منتقل شود که برای این منظور یک تایمر در نظر گرفته می­شود که در روز چندین بار روشن می­شود. شما بایستی میزان و دور آبیاری را تست کنید: هدف این است که آب به اندازه کافی برای آبزیان تمیز باشد، اما باید بایستی از نگهداری بیش از حد محیط جلوگیری شود.

به طور معمول، ماهی­ها غذای زیادی را می­خورند. ماهی­ها بایستی سه بار در روز به مدت 20 دقیقه تغذیه شوند. تغذیه ­کننده­ های اتوماتیکی وجود دارد می­تواند به صورت ساده و خودکار عمل کرده و فرآیند تغذیه را ساده­ تر کنند. نکته کلیدی این است که کار را باید از کوچک و ساده شروع کنیم و به سیستم فشار زیادی وارد نکنیم. تغذیه بیش از حد ماهی­ها اشتباه بوده و باعث کاهش سرعت چرخش می­شود. هنگامی که با یک سیستم ساده کار می­کنید، با گسترش سیستم به موفقیت دست خواهید یافت.

برای انواع آبزیان پروتکل پرورش متفاوت است در صورتی که علاقمند به راه اندازی این سیستم هستید می توانید در دوره های پرورش زالو،پرورش ماهی سردابی،پرورش ماهی گرمابی،پرورش جلبک،پرورش قورباغه فراساحل نگار شرکت کنید.

پرورش ماهی با برنج

کشت آکواپونیک برنج

برنج یکی از محصولات غذایی اساسی و استراتژیک است که در شالیزارهای سنتی در استان مازندران با سختی  بسیار، هزینه زیاد و عملکردی کم  تولید می شود. با توجه به نقش و سهمی که استان مازندران در تولید این محصول از نظر اقتصادی و اجتماعی در بعد ملی و منطقه­ای دارد، اجرای طرح های یکپارچه سازی اراضی شالیزاری به منظور استفاده بهینه از منابع آب، خاک و نیروی انسانی، بهبود مدیریت و ارتقاء بهره­وری میتوان از سیستم کشت آکواپونیک نیز برای تولید برنج استفاده نمود

پایداري زراعت برنج در شمال نیازمند سیستم کشتی است که گیاه برنج به عنوان محصول اصلی همراه با تناوب زراعی میسر خواهد بود. سیستم تک کشتی برنج باعث افزایش مصرف نهاده هاي کشاورزي بویژه کود و سم شده و درنتیجه باعث آلودگی زیست محیطی شد.

داشتن استراتزي الگوي تولید برنج در شمال بسته به شرایط هر منطقه ضروري است. سیستم کشت برنج همراه با پرورش ماهی و اردك درکشورهاي چین، ژاپن، ویتنام، تایلند، فیلیپین و کره جنوبی رواج دارد و در ایران هم در برخی مناطق در حال حاضر انجام می شود. جهت اعلام اطلاعات دقیق تر آزمایش عملی در این خصوص انجام شد.

نمونه برداری در هنگام برداشت محصول برنج انجام شد.

 وزن خشک اندام هوایی، ارتفاع و عملکرد دانه اندازه‌گیری شد. غلظت قابل جذب عناصر غذایی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و مقدار جذب آنها توسط گیاه اندازه‌گیری گردید. نتایج آزمون نشان داد که افزایش معنی‌دار غلظت ازت، فسفر، پتاسیم قابل جذب خاک در شرایط پرورش توأم ماهی و برنج نسبت به شاهد در سطح 5% خطا وجود داشت.

 عملکرد گیاه نسبت به شاهد افزایش نشان داد و مقدار جذب عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم توسط برنج در تیمار‌های کشت توأم برنج و ماهی نسبت به شاهد افزایش معنی‌دار نشان داد.

امکانات و شرایط لازم جهت تولید و پرورش ماهی و برنج در شالیزار

آب کافی ومطمئن براي تامین آب حوضچه و مزرعه برنج مورد نیاز می باشد

لازم است از چاه آبی مستقل که براي هوادهی حوضچه ماهی و تامین آب مزرعه برنج را انجام دهد، استفاده گردد

حدود پنج تا هفت درصد از شالیزار بعنوان گودال و حوضچه نگهداري مـاهی مـورد نیـاز اسـت . در اوایـل نشـاکاري بـرنج کـه گیاهچه ها کوچک هستند و امکان افزایش ارتفاع آب مقدور نمی باشد و نیز درزمان مبارزه شیمیایی احتمالی با آفـات و بیمـاري هاي برنج، ماهیها در حوضچه ذخیره نگهداري شوند

 مرزهاي مزرعه ماهی و برنج به ارتفاع 50 تا 60 سانتی متر اضافه و با نایلون پوشیده شود که در زمان افزایش ارتفاع آب مزرعـه گنجایش لازم آب را داشته باشد.

در اردیبهشت ماه بچه ماهی هاي با وزن 50-30 گرمی به تعداد حدود هزار تا هزار و پانصد قطعه در هکتار بـه نسـبت 20-10 درصد آمور،30-20 درصد فیتوفاك 50-40 درصد کپور در حوضچه ذخیره رها سازي نمود

 در زمین اصلی بعد از نشاءکاري و استقرار گیاهچه ها ارتفاع آب به تدریج اضافه گردد و در اوایل پنجه دهی ارتفاع آب مـی توانـد تا 20-15 سانتی متر برسد که در این زمان با برداشت مرز حوضچه ذخیره، همزمان با افـزایش ارتفـاع آب بچـه مـاهی هـا بـه زمین اصلی شالیزار رفته از آفات و علفهاي هرز موجود درشالیزار تغذیه مینمایند هوادهی حوضچه با پمپاژ آب و اضافه نمودن ارتفاع آن انجام میشود.

تغذیه بچه ماهی ها یکبار در روز و کمتر از مقدار مرسوم انجام میشود، چرا که از علـف هـاي هـرز و مـواد غـذایی موجـود در شالیزار را تغذیه مینمایند

ارقام برنج ترجیحا از ارقام اصلاح شده مقاوم به ورس استفاده شوند نظیر رقم خزر چرا کـه بـا افـزایش ارتفـاع آب طـول سـاقه برنج افزایش یافته و احتمال ورس را براي ارقام پا بلند بویژه محلی بالا میرود.

از نکاتی که باید مدنظر قرار داد اینکه در زمان برداشت برنج مزرعه را نمیشـود خیلـی کـم آب و خشـک نمـود لـذا برداشـت مکانیزه آن مشکل است در عین حال میتوان در صورت عدم امکان استفاده از کمباین بصورت برداشت دستی انجام داد.

بعد از برداشت برنج ارتفاع آب را تا 40 سانتی متر افزایش داده و ماهیها مجددا از حوضچه ذخیره بـه زمـین ا صـلی رفتـه و از بقایاي برنج آفات موجود در ساقه ها بویژه کرم ساقه خوار و نیز علفهاي هرز و حتی جوانه هـاي بـرنج تغذیـه مـی نماینـد . ایـن زمان تا آبان و آذر ماه میتوان ادامه داد و وزن ماهی ها افزایش خواهد یافت.

محصولی ارگانیک با سیستم آکواپونیک تولید می گردد

محصولات حاصل از چنین سیستمی به عنوان محصول سالم شناخته می‌شود و در فروش آن‌ها نقش مهمی دارد. درضمن با کشت آکوآپونیک، از یک واحد تولیدی دو نوع محصول تولید می‌شود و این موضوع در مناطق خشک و نیمه‌خشک که کمبود آب محسوس است، بسیار حائز اهمیت است. از همه مهم‌تر این‌که آکوآپونیک مدلی برای کشاورزی پایدار است.

تکنولوژی آکوآپونیک شاید کمی پیچیده به نظر می‌رسد ولی می‌تواند حتی در مناطق خشک و نیمه‌خشک ایران مثل یزد ،کرمان،سیستان کاربرد گسترده‌ای داشته باشد و به طور کلی استفاده بهینه از آب کشاورزی و سایر مصارف صنعتی و آشامیدنی، مهم‌ترین مولفه‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف منابع آب است.

به طور کلی کشت گیاهان در تلفیق با پرورش آبزیان یکی از روش‌هایی است که از مزایای متعددی مثل بهبود طعم و کیفیت محصولات کشاورزی، بهبود کیفیت آب استخرهای پرورش ماهی، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش هزینه تامین آب و صرفه‌جویی در مصرف کودهای شیمیایی برخوردار است

  • آیا کشت آکواپونیک خانگی هم امکان پذیر است؟

بله اگر قصد تولید محصول داشته باشید که بتونید خودتون از ماحصل اش استفاده کنید با یه فضای کوچک و سرمایه محدود می تونید سیستم آکواپونیک خانگی رو راه اندازی کنید و  محصولات ارگانیک برای خود و اطرافیان تون تولید کنید

نورپردازی آکواپونیک برای سیستم خانگی

نورپردازی زیر را می توان برای آکواپونیک داخلی استفاده کرد:

لامپ های فلورسنت T5 :

▪این لامپ ها دارای مصرف و تولید گرمایی کمی هستند، اما فاقد انعطاف پذیری زیاد میباشد. علاوه بر آن میزان عملکرد آنها پس از (۶) ماه کارکرد کاهش پیدا میکند و بایستی پس از طی این مدت زمان اقدام به تعویض لامپ ها کنید.

لامپ های تخلیه با شدت بالا (HID) :

▪این لامپ ها جهت پرورش داخلی گیاهان مناسب و دارای میزان نور تولیدی کارآمد است. میزان دوام و ماندگاری لامپ هاحدود (۱) سال است.از معایب این لامپ ها میتوان به قیمت بالا و میزان انرژی مصرفی زیاد آن اشاره کرد.

لامپ های دیود ساطع کننده نور (LED) :

▪این لامپ ها جزو فناوری های روشنایی نوین است که فاقد گرمای تولیدی و میزان انرژی مصرفی آنها کم است. در موارد کمی بایستی اقدام به تعویض آنها کنید. یکی دیگر از مزایای آن مقرون به صرفه بودن آن است.

چون این سیستم دارای انعطاف پذیری بالایی است میتوانید آن را در هر اتاق از خانه یا در پارکینگ راه اندازی کنید.

مهم ترین مواردی که باید در هنگام راه اندازی آکواپونیک داخلی در نظر بگیرید ، اعم از فضا ، مکان و روشنایی میباشد.

فضا :

▪در صورتیکه فضای داخلی خانه شما کم است، میتوانید از محیطی به سبک کمد جهت پرورش گیاهان استفاده کنید.

مکان :

▪در صورتیکه سیستم را درون اتاقی کوچک راه اندازی و نصب کردید. بایستی تهویه و جریان هوای مناسب درون اتاق صورت گیرد.

روشنایی :

▪در صورتیکه نور و روشنایی کافی جهت رشد گیاه درون اتاق وجود نداشته باشد. باید از چراغ هایی با عنوان چراغ های رشد جهت روشنایی کافی استفاده کنید

طبیعتا محصول تولید شده عاری از سموم و آلاینده های کشاورزی و 100درصد ارگانیک خواهد بود.

خدمات شرکت مهندسی فراساحل نگار در زمینه کشت آکواپونیک :

  • مشاوره، امکان‌سنجی و ارائه اطلاعات کلی در زمینه طراحی سیستم‌های آکواپونیک در ایران و در سطح بین المللی
  • برگزاری دوره آموزشی طراحی سیستم آکواپونیک همراه با اعطای گواهینامه معتبر
  • طراحی گرافیکی و فنی قسمت‌های مختلف پروژه‌های آکواپونیک
  • طراحی و اجرای سیستم‌های آکواپونیک خانگی و یا آکواپونیک صنعتی
  • طراحی و اجرای فنی سازه‌های پرورش آبزی و تاسیسات آکواپونیک
  • تامین و واردات گونه‌های گیاهی و آبزی خاص پرورش در سیستم‌های آکواپونیک از مراکز علمی و تحقیقاتی در جهت افزایش تولید در واحد سطح
  • آموزش نگهداری و ارائه خدمات پس از فروش برای کلیه سیستم‌های اجرای
  • تهیه و تدوین طرح توجیهی کشت آکواپونیک جهت اخذ مجوز و تسهیلات بانکی
5/5

راه اندازی گلخانه با سیستم آکواپونیک 

آقای نصری از دانشجویان آموزشگاه فراساحل نگار پس از طی دوره آموزشی واحد گلخانه با سیستم آکواپونیک را راه اندازی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید