اخبار و مقالات, ماکیان

پرورش بلدرچین به چقدر فضا نیاز دارد؟

پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین بر روی بستر یا در قفس  به هر دو صورت می تواند انجام پذیرد   . قفس های مورد استفاده  حتی تا هشت طبقه می تواند ساخته میشوند .

برای اینکه کار شما ارزش و توجیه اقتصادی نسبتا خوبی داشته باشد حداقل نیاز به ۲۰۰ متر سالن سرپوشیده دارید .

هر جوجه بلدرچین به حدود ۱۵۰ سانتی متر مربع جا نیاز دارد . بنابراین چنین قفس هایی سی تا چهل جوجه بلدرچین جا میگیرند . در یک طرف این قفس ها آبخوری و در طرف دیگر دان خوری قرارداده می شود.

پرورش بلدرچین در قفس بهتر از بستر است. زیرا در یک فضای کم میتوان تعداد بیشتری جوجه بلدرچین نگهداری کرد .  و دراقع از فضا بالاترین بهره را جست

اما در صورت استفاده ازقفس باید دقت کرد چون تعداد بسیاری بلدرچین در یک جای کوچک قرار دارند ، باید به طور مرتب هوای تازه در محیط وارد شود. هم چنین پرورش بلدرچین های تخم گذار و گوشتی به هیچ عنوان نباید با هم صورت بگیرد. زیرا شرایط تغذیه و نگه داری از آنها با هم متفاوت بوده و در صورت ترکیب نمودن گله ها، نتایج منفی زیادی به بار می آید.

عمل تهویه هوا برای کم کردن حرارت اضافی ، رطوبت و گازهای زیان آور است. دمای سالن پرورش جوجه بلدرچین در روز اول باید ۳۵ درجه سانتی گراد باشد . سپس هر چهار روز یکبار ، سه درجه سانتی گراد دما کم میشود تا به بیست و یک تا بیست و دو درجه سانتی گراد برسد نور در سالن پرورش در دو هفته اول باید به صورت تمام وقت یعنی ۲۴ ساعته باشد.

پس از آن مدت ۱۲ ساعت در روز سالن روشن خواهد بود بهتر است جوجه بلدرچین های نرو ماده بصورت جدا از هم نگهداری شوند . وقتی بلدرچین ها به سن سه هفتگی میرسند ، میتوان نر و ماده را از هم تشخیص داد . در این سن پرهای سینه نرها به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است . ماده ها نیز دارای پرهای سینه ای به رنگ خاکستری با خال های سیاه هستند.