اخبار و مقالات, شیلات و آبزیان

درام فیلتر برای مزارع پرورش ماهی

به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم درام فیلتر چیست باید اشاره کنیم که این دستگاه عمل تصفیه و فیلتر مکانیکی آب ورودی و خروجی و یا آب برگشتی مزارع پرورش ماهی را انجام می‌دهد.
اگر خروجی آب مزرعه قزل‌آلا وارد استخر کپور ماهیان یا درام فیلتر شود مقدار زیادی از دفعیات ماهیان حذف گردیده و می‌تواند وارد محیط یا در سیستم آبیاری تحت فشار – به شرطی که میزان ذرات معلق کمتر از پنجاه  میکرون باشد – مورد استفاده قرار گیرد، تصفیه پساب یا به عبارتی تمیز بودن کف استخر و حذف ذرات معلق در طول سال لازم و ضروریست. لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین مواردی که در پرورش ماهیان خاویاری مورد توجه خیلی از صاحب‌نظران قرار دارد، تمیز بودن بستر استخر از فضولات و دفعیات ماهیان است.

برای پاسخ بهتر به سوال درام فیلتر چیست باید به ادامه این متن دقت بیشتری کرد.

ساده‌ترین فیلترهای مکانیکی (ریلی یا دیسکی) توری‌های متنوع و مختلفی هستند که باعث جلوگیری از عبور ذرات معلق آب می‌شوند. اما مشکل عمده و اساسی این توری‌ها مسدود شدن یا کیپ شدن سریع آن‌هاست. در نتیجه  کمتر استفاده می‌شوند و یا اصلا مورد ستفاده قرار نمی‌گیرند.

مگر اینکه به طور دائمی به صورت معکوس شستشو و تمیز گردند تا از تجمع ذرات معلق بر روی صفحات جلوگیری شود. روش دیگر برای از حذف ذرات معلق، رسوب دادن یا ته‌نشین کردن این ذرات در مخازن مخصوص است.

 

در استخرهای آرامش یا رسوبگیر سرعت حرکت آب باید به صورتی تنظیم گردد تا ذرات معلق با آرامش ته‌نشین شوند. در صورت استفاده از صفحات مشبک که به صورت لایه لایه در استخر رسوبگیر روی هم قرار می‌گیرند راندمان ترسیب بهتر و سریع‌تر انجام می‌گیرد.

در روش هیدروسیلکون باز یا ترسیب‌کننده چرخشی، جریان گردابی ذرات معلق تحت تاثیر نیروی چرخشی  آب ته‌نشین و در نقطه‌ی مرکزی سازه تخلیه می‌گردند. راندمان این روش از استخرهای رسوبگیر مستطیلی بهتر و بالاتر است و در نتیجه عمل حذف ذرات معلق بهتر انجام می‌شود.

در ادامه توضیح اینکه درام فیلتر چیست باید گفت وقتی از درام فیلتر یا دیگر روش‌های موجود برای حذف فضولات یا ذرات معلق اقدام می‌کنیم، محل کشت آبزی را برای رشد سریع‌تر ماهی آماده می‌کنیم.

 

یکی از مهم‌ترین و بارزترین مصرف‌کننده‌های اکسیژن در استخرهای آبزی‌پروری، ذرات باقیمانده غذا و فضولات در بستر استخر هستند. بنابراین حذف ذرات معلق و پاکسازی کف استخر و استخرهای برگشتی از دفعیات ماهی و غذای مانده را جدی گرفته و اقدام اساسی را در دستور کار قرار دهیم.

مطالب مرتبط