اخبار و مقالات

چرا ماهی خاویاری پرورش دهیم؟

شرایط پرورش ماهی خاویار:

۱- دمای مناسب آب جهت پرورش ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد، بدیهی است که در دمای زیر ۶ درجه سانتی گراد تغذیه متوقف و رشد بطئی می گردد و بهترین دمای رشد برای این گونه ۲۱-۱۹ درجه سانتی گراد می باشد.

۲ – میزان شوری مناسب آب جهت پرورش بین ۱۰-۴ گرم در لیتر آب است لیکن در شوری های حدود ۱۸ گرم نیز پرورش انجام شده است

۳ – میزان اکسیژن محلول مناسب ۸-۶ میلی گرم در لیتر آب، دی اکسید کربن به میزان کمتر از ۱۰ میلیگرم در لیتر آب استخر و PH آب بین ۷ تا ۵/۸ می باشد.

۴ – وجود آب به میزان ۳۰-۵۰ لیتر در ثانیه، در پرورش متراکم جهت تولید ۱۰-۵ تن ماهی در سال کافی می باشد.

 

بازار کار پرورش ماهی خاویار

معمولاً پرورش دهندگان ماهی به صورت مستقل کار می کنند و عمدتا از درآمد آن راضی هستند. شروع به کار و طراحی یک مزرعه پرورش ماهی خاویار اصولی را می طلبد که رعایت آنها منجر به دستیابی حداکثری تولید می شود؛ مواردی از جمله:

  • جانمایی دقیق و صحیح محل احداث پروژه
  • استفاده از طراحی استخرهای پرورش به شیوه مدار بسته
  • استفاده از آب برگشتی تا حداکثر ممکن
  • استفاده از حداقل مصرف انرژی
  • طراحی بر اساس ماژولهای جداگانه (به دلیل امکان احداث چند مرحله ای ،مدیریت آسانتر ،عدم تسری بیماری احتمالی به تمام مزرعه و …)
  • هوادهی قبل از ورود آب به استخر
  • جلوگیری از ریز شده مواد جامد معلق در استخرها
  • جداسازی آب غلیظ و رقیق در خروجی هر استخر
  • استفاده از فیلتراسیون چند مرحله ای (هیدرولیکی – فیزیکی – بیولوژیکی – شیمیایی )
  • نزدیکی مزرعه پرورش ماهی به بازارهای مصرف
  • استفاده از آب چاه و دوری از آلودگیهای و استرس های رودخانه ای

میزان سود دهی پرورش ماهی خاویار

بطور مثال اگر ما ۱۰۰ عدد ماهی خاویاری داشته باشیم که مجموع وزن آن به ۱۰۰۰ کیلو برسد چیزی حدود ۱۰ هزار کیلو فقط گوشت ماهی خواهیم داشت که حداقل قیمت آن هر کیلویی ۵۰ هزار تومان است یعنی معادل ۵۰۰ میلیون تومان فقط از فروش گوشت آن نصیب پرورش دهنده می شود.

تعدادی از این ماهی ها پس از ۱۰ سال به خاویار دهی می رسند و همانطور که گفته شد بین ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن ماهی خاویار استخراج می شود؛ به طور مثال اگر ۱۰ تن ماهی داشته باشیم که ۲۰ درصد وزن آن را خاویار تشکیل دهد حدود ۲۰۰۰ کیلو خاویار داریم که هر کیلو خاویار بین ۶ تا ۷ میلیون تومان به فروش می رسد که چیزی حدود ۱۲ میلیارد تومان می شود.

مجوز های لازم برای پرورش ماهی خاویار

برای گرفتن مجوز پرورش ماهی خاویار ابتدا باید به اداره نظام مهندسی استان خود مراجعه کرد و در صورت بلامانع بودن محل مورد نظر و پس از استعلام گرفتن از اداره منابع طبیعی، محیط زیست، دام پزشکی، اداره آب، امور اراضی، اداره برق و دارائی حداقل ۶ ماه الی یک سال طول می کشد تا مجوز اخد شود.

مدارک مورد نیاز جهت صدور پروانه های آبزی پروری:
مدارک شخصی، مدارک شرکت، پر کردن فرم های مختلف، اظهارنامه کارشناسی، نتایج آزمایش آب و خاک، فرم تعهد کارمند نبودن است در مراحل بعدی و برای صدور پروانه تاسیس هم باید تقاضای صدور پروانه تاسیس، مدارک مورد نیاز صدور پروانه تاسیس،گواهینامه پایان دوره مورد تایید شیلات فراساحل نگار رونوشت موافقت اصولی، گواهی سازمان محیط زیست، گواهی عدم ممنوعیت تبدیل اراضی، قرارداد یا مجوز برداشت آب، قرارداد بهره‌برداری از آب، گواهی اداره کل دامپزشکی، طرح اجرائی، نقشه‌های اجرائی، تعهد نامه رعایت موارد قانونی، اسناد مالکیت مورد قبول را ارائه بدهید.

 

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فراساحل نگار ۰۹۱۲۶۶۲۵۷۰۳-۰۹۳۵۴۴۶۰۶۱۶ تماس حاصل نمایید 

 

مطالب مرتبط