مقالات

میگو وانامی را در چه شرایطی می توان پرورش داد؟

 

میگو گونه وانامی در حال حاضر  به عنوان یک گونه  پرورشی در بسیاری از نقاط دنیا پرورش داده می شود.

با توجه به اینکه توانایی پرورش این میگو هم به روش غیر متراکم، هم نیمه متراکم، هم متراکم و هم فوق متراکم در بخش هایی از ایران وجود دارد و این میگو توانایی زیست در دو آب لب شور و آب شور را دارا می باشد، به همین دلیل گستره  وسیعی از مناطق جغرافیایی توانایی پرورش این گونه را دارا هستند. تولید کنندگان عمده این میگو امروزه کشور های آمریکای مرکزی و جنوبی هستند.

 به طور طبیعی میگو وانامی  مناسب مناطقی است که در طول سال دمای بالای بیست درجه داشته باشند. به طور کلی پراکنش این میگو در آبهای اطراف نواحی  جنوب فارس،یزد،کرمان،بندرترکمان بخش گمیشان می باشد

میگوی بالغ در آب های آزاد زندگی میکند در حالی که وانامی طی مراحل لاروی تا بلوغ کامل به سمت سواحل کم عمق مهاجرت میکند. وزن وانامی نر بالغ 20 گرم و وانامی ماده بالغ 28 گرم است (میانگین) و طی به وزن گیری ادامه میدهند.

وانامی در وزن 30 الی 45 گرم آماده تولید مثل  است و وانامی ماده در هر دوره تخم ریزی به طور میانگین 100.000 الی 250.000 تخم رها میکند که هر کدام به طور میانگین 22 میلی متر قطر دارند.

تخم ها 16 ساعت پس از بارور شدن شکسته میشوند و نوزاد میگو از آن خارج می شود.
لارو میگو که ناپلیوس نامیده میشود به طور مداوم شنا میکند و به سمت نور گرایش دارد.

آنها از غذای خارجی تغذیه نکرده و از زرده ی باقی مانده از تخم تغذیه میکنند.

در مراحل رشد وانامی (پروتوزوئا، میسیس و مراحل اول پست لاروال) آنها حیات پلانکتونی پیش گرفته و از فیتوپلانکتون ها و زوپلانکتون ها تغذیه میکند و به وسیله ی امواج به سمت ساحل هدایت میشوند.

ورود به مرحله ی پست لاروال حدود 5 روز پس از پوست اندازی باعث تغییر در تغذیه ی وانامی شده و پس از آن آنها از نرم تنان، سخت پوستان و کرم ها تغذیه میکنند.

 شرکت مهندسی فراساحل نگار برای افراد علاقمند به سرمایه گذاری در زمینه تولید میگو دوره های آموزشی کامل برگزار می کند جهت اطلاع از برگزاری اینجا کلیک کنید.
 

بلوغ وانامی در شرایط پرورشی حدود 4-5 ماه طول می کشد.

پس از آن فرایند لقاح صورت می گیرد و وانامی های مولد تخم گذاری می کنند.

لقاح وانامی از نوع لقاح خارجیست. حاصل این لقاح پس از دو روز از شکستن تخم به موجودی بنام ناپلی تبدیل میشود. ناپلی ها باید در استخر های مخصوص نگهداری شوند. طی 4-5 روز ناپلی به مرحله ی بعدی حیات خود بنام زوآ میرسد.

وانامی چهار-پنج روزه به زوآ تبدیل شده ، در سن 3-4 روز به آن مایسیس، پس از 10-15 روز به مرحله پست لاروی و بالاخره پس از گذشت 3 الی 5 ماه در استخر های متراکم به مرحله ی نو جوانی میرسد.

میگوی نوجوان پرورش داده شده در استخر های متراکم  به حدود 15-25 گرم وزن میرسند و آماده ی جمع آوری و ریختن در استخر های پرورشی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید