اخبار و مقالات, فضای سبز

طراحی و اجرای فضای سبز، از یک دیوار کوچک تا محوطه‌‌های بزرگ

این روزها در کنار طراحی هر نوع ساختمان و محوطه‌ای، موضوع فضای سبز نقش پررنگ و مهمی دارد. به خصوص که با وجود این همه شلوغی و آلودگی شهرها، نیاز ما به فضاهای آرام و سبز و با هوای تمیز بیشتر حس می‌شود، در نتیجه اغلب افراد به دنبال فضایی برای گذراندن ساعات فراغت خود و دور شدن از دغدغه‌هایشان هستند. طراحی و اجرای فضای سبز در بسیاری از قسمت‌های یک ساختمان امکان‌پذیر است؛ از حیاط و محوطه‌های بزرگ گرفته تا تراس‌های کوچک و حتی یک دیوار چند متری خالی را می‌توان با فضای سبز طراحی و سبز کرد.

 

طراحی و اجرای فضای سبز

همه‌ی ما از مزایای طراحی و اجرای فضای سبز با خبر هستیم و کسی نیست که از داشتن فضای سبز در محل زندگی و کارش احساس مثبتی نداشته باشد. طراحی و اجرای فضای سبز کاری تخصصی است که باید توسط متخصصان آن انجام شود تا عملکرد و ماندگاری بالایی داشته باشد. موارد بسیار مهمی در طراحی و اجرای فضای سبز باید مورد توجه قرار بگیرد، مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • اقلیم:

اقلیم منطقه در انتخاب مصالح و گیاهان مناسب با شرایط آب و هوایی موثر است. انتخاب درست گیاهان و مصالح با توجه به اقلیم منجر به ماندگاری فضای سبز شما خواهد شد.

  • خاک:

گیاهان از طریق خاک تغذیه می‌کنند در نتیجه برای کاشت و اجرای محوطه، جنس و نوع خاک مهم است، برای اصلاح بستر کاشت گیاهان، اضافه کردن خاک مرغوب برای باغچه‌ها نیاز است. همچنین برای اجرای شیب‌بندی، پله، کفسازی و.. جنس خاک اهمیت پیدا می‌کند.

  • انتخاب گیاهان بومی:

گیاهان مهمترین عنصر در طراحی و اجرای فضای سبز هستند. بهتر است گیاهانی با نیازهای کم و متناسب با منطقه انتخاب شود. اقلیم منطقه، وجود کودکان در محیط، نیاز به نور و یا سایه، خاک و.. از عوامل موثر در انتخاب گیاهان فضای سبز هستند.

  • نور و سایه:

شدت تابش نورخورشید در جانمایی عناصر مختلف فضای سبز تاثیر زیادی دارد. برای طراحی کاربردی، طراح باید از فضاهای سایه و نور آگاه باشد و در طراحی از نور خورشید بهره ببرد.

  • کاربری فضا:

با توجه به اینکه فضای سبز در کجا طراحی می‌شود الزامات و عناصر مشخصی دارد. برخی از عناصر مختلف مانند: آلاچیق، مبلمان، آبنما، آتشدان و.. در محوطه سازی و طراحی فضای سبز به کار می‌روند.

  • کاربران فضا:

در طراحی و اجرای فضای سبز باید به سن، جنسیت، نیازها، محدودیت ها و سلیقه افرادی که قرار است از محوطه و فضای سبز استفاده کنند توجه شود.

 

طراحی و اجرای فضای سبز در محیط‌های مختلف

همانطور که گفته شد، فضای سبز را می‌توان در یک فضای چند متری در یک آپارتمان تا فضاهای بسیار بزرگ و شهری ایجاد کرد. در این مطلب فضای سبز بر اساس بستری که در آن طراحی می‌شود به انواع مختلف تقسیم بندی و توضیح داده شده است:

  • فضای سبز عمودی (دیوار سبز)
  • فضای سبز بام (روف گاردن)
  • فضای سبز حیاط منزل
  • فضای سبز در تراس و بالکن
  • فضای سبز در محوطه سازی

 

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی؛ از دیوارها غافل نشوید!

یکی از انواع طراحی و اجرای فضای سبز که در چندین سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته، دیوار سبز است که به آن فضای سبز عمودی هم گفته می‌شود. به دلیل محدودیت‌های فضایی که امروزه در فضای خانه‌ها به وجود آمده است دیوار سبز امکان داشتن فضای سبز را در داخل ساختمان‌ها به وجود آورده است. دیوار سبز بر اساس ساختار، انواع مختلفی دارد. مهمترین انواع دیوار سبز شامل دیوار سبز کابلی و مدولار است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید