دامپروری, دامپزشکی, مقالات

چرا گوسفند رومانف پرورش دهیم ؟

sheep

معرفی پرورش گوسفند رومانوف :

نژاد اصلی گوسفند رومانوف روسیه است و نخستین بار در سال ۱۹۶۳ به وسیله مرکز تحیقات INRA و به منظور اهداف پژوهشی به فرانسه وارد شد.

به دنبال پروژه های اصلاح نژادی به وسیله متخصصان فرانسوی چند قلوزایی این نژاد بالاترین نرخ را در میان تمام نژادهای گوسفند دنیا از آنِ خود کرد.

رومانف یک نژاد خالص بوده واز تلاقی نژادها بوجود نیامده است. این نژاد زودرس بوده و بره های آن در سن ۴ ماهگی نیز خصوصیات بلوغ از خود نشان می دهند.

گوسفند رومانوف نژادی از گوسفندان اهلی متعلق به دره ولگای شمالی در شمال شرق مسکو در کشور روسیه می‌باشد. نام این نژاد از دهکده‌ای به همین نام در این منطقه گرفته شده.

چرا پرورش گوسفند رومانوف ؟؟

این حیوان ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که پرورش آن مقرون به صرفه است. مثلاً اینکه از این حیوان ۵۷ درصد گوشت گرفته می‌شود این در حالی است که از یک گوسفند معمولی حدود ۴۷ درصد گوشت گرفته می‌شود.

هنوز فروش گوسفند رومانف جای نیفتاده است. مثلاً اینکه هنوز مردم چندان با مزه گوشت آن ارتباط برقرار نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع در میدان مال فروشان این حیوان را مسخره می‌کنند. و می‌پرسند گوسفند روسی دیگر چیست؟

ولی این وضعیت برای ما فروشندگان این نوع گوسفند خیلی هم بد نیست چون فعلاً پرورش آن در انحصار ما قرار گرفته است.

اکنون سازمان دامپزشکی تلقیح مصنوعی انجام می‌دهد و نژاد این حیوان را با انواع گوسفند ایرانی ترکیب می‌کند. در نوعی ترکیب نژاد این نوع گوسفند با گوسفندهای دیگر، بره‌هایی حاصل شدند که هم دو قلو زایی این حیوان را داشتند و هم درشتی گوسفند ایرانی را.

مشخصات ظاهری ( Romanov sheep ) :

گوسفند رومانوف به آب و هوای سرد و خوراک محلی عادت دارند. رومانف‌ها یکی از نژادهای گوسفندان دم کوتاه شمال اروپا می‌باشند.

بره رومانف خالص در زمان تولد سیاه رنگ با لکه‌ای سفید بر روی پیشانی می‌باشد، ولی با رشد بره پشم سفیدرنگ مایل به خاکستری از زیر لایه موی سیاه بیرون می‌زند و گوسفند خاکستری رنگ می‌گردد .

ولی لکه سفید روی پیشانی را حفظ می‌کند و بسته به زیر نژاد، کم وبیش موی مشکی از سینه تا پشت به صورت حلقه بیرون می‌زند و خطی سیاه همانند تاج گل دور گردن حیوان ظاهر می‌گردد که ظاهری منحصر به فرد، مخصوصاً به قوچ این نژاد می‌بخشد. وزن متوسط قوچها از ۵۵ تا ۸۰ کیلو و برای میشها از ۴۰ تا ۵۰ کیلو در گله‌های فضای باز، بسته به نوع خوراک متفاوت است..

۷ ویژگی های منحصر به فرد گوسفند رومانوف :

  1. چند قلوزایی(۲٫۷ درصد)
  2. چهار روز بعد از بدنیا آمدن شروع به خوردن علوفه می کنند.
  3. دمبه در آنها مشاهده نمی شود
  4. پراکندگی چربی در کل لاشه می باشد و تجمیع یافته نیست..
  5. در ۴ ماهگی به سن بلوغ جنسی می رسند.
  6. ضریب تبدیل بالایی دارند که ۲۶۷ گرم می باشد.
  7. مادران خوبی برای بره های خود می باشند.

فراساحل نگار با جمعی از افراد متخصص در خدمت شماست

تماس با ما :

۰۹۱۲۶۶۲۵۷۰۳-۰۹۳۵۴۴۶۰۶۱۶

دیدگاهتان را بنویسید