اخبار و مقالات

پرورش الاغ در ایران

نخستین و مهم‌ترین معادله در راه‌اندازی یک کسب و کار، نیازسنجی از بازاری است که کارآفرین قصد ورود و سرمایه‌گذاری در آن را دارد. گزاف نیست اگر این مرحله را شاه‌کلید توفیق یا عدم توفیق یک سرمایه‌گذاری محسوب کنیم.

ایده پرورش الاغ ازجمله ایده‌‌هایی است که می‌توان آن را یک نمونه مناسب از نیازسنجی صحیح تلقی کرد؛ شاید تصور کنید که خاویار گران‌ترین فرآورده حیوانی در تمام جهان باشد، اما پنیر تولید شده از شیر الاغ هم ازجمله محصولاتی است که طالبان آن باید پول هنگفتی برای آن پرداخت کنند. آدم‌های زیادی در کشورهای مختلف نیستند که بتوانند این پنیر را امتحان کنند. قیمت این پنیر به‌ قدری زیاد است که فقط آدم‌‌های خاص علاقه‌مند به فرآورده‌های لبنی شاید دل به دریا بزنند و برای امتحان طعم آن پول‌‌شان را خرج کنند. این پول در‌واقع به خاطر پنیری است که از شیر الاغ تهیه می‌شود.

بازار پر رونق الاغ در جهان

تاجران چین در سال‌های اخیر تجارت گسترده‌یی با خرید و فروش الاغ از سراسر جهان به راه انداخته‌اند. در گذشته کشورهای آفریقایی مقصد اصلی تاجران چینی برای خرید الاغ و فرآورده‌هایش بودند، اما در سال‌های اخیر کشورهای آسیایی نیز به لیست تجار چینی برای تجارت الاغ اضافه شده‌اند.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، چینی‌ها از پوست الاغ برای تولید نوعی پلاتین استفاده می‌کنند که براساس طب سنتی چینی برای درمان سرگیجه، قاعد‌گی‌ نامنظم، بی‌خوابی و بهبود گردش خون بسیار مفید است.

افزایش تقاضا برای واردات الاغ در چین، به دنبال سقوط شدید جمعیت این چهارپا در چین به‌عنوان یکی از کشورهای صنعتی جهان رخ داده است. جمعیت الاغ‌ها در چین از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون از ۱۱ میلیون راس به ۶ میلیون راس کاهش یافته است. این کاهش میزان سرانه‌های الاغ، قیمت محصولات مرتبط با این حیوان را در بازارهای جهانی افزایش داده است

صربستان، یونان و ایتالیا از جمله کشورهای پرورش دهنده الاغ در اروپا هستند که به دلیل خواص شیر این حیوان در طب سنتی، مورد استقبال قرار گرفته است.

 

دولت در حال تاسیس کشتارگاه‌های جدید است که می‌توانند روزانه ۱۰۰ راس الاغ را ذبح و برای صادرات به چین آماده کنند

برای احداث یک مزرعه پرورش الاغ با ۵۰ راس دام با هدف تولید شیر، به سرمایه ای نزدیک به ۱۹۰ میلیون تومان نیاز است که با توجه به قیمت بالای شیر تولیدی، این میزان سرمایه گذاری قابل توجیه است.

همچنین این کسب و کار در مراحل مختلف تولید و نگهداری با مشکلات زیادی مواجه نیست و نیاز به تخصص و مهارت خاصی برای راه اندازی ندارد

شیر آنتی باکتریال الاغ که ترکیبی نزدیک به شیر انسان دارد، برای سلامت بدن بسیار مفید و حتی فراورده آن که امروزه با فرمول های خاص تهیه می شود گران و پرخاصیت است

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با فراساحل نگار ۶۶۰۶۹۳۰۱ تماس حاصل نمایید