اخبار و مقالات, کشاورزی

اولین قدم برای کشت زعفران چیست؟؟

آنالیز آب و خاک زمین کشاورزی هنگام انتخاب زمین جهت کشت زعفران، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کاشت زعفران است. چرا که با انتخاب زمین مناسب از نظر آب و خاک به بیشترین بازده ممکن از مزرعه دست پیدا خواهید کرد و زحمات شما به بهترین شکل ممکن به ثمر خواهد نشست.

 

چرا باید زمین و آب را آنالیز کنیم ؟

زعفران با اینکه گیاه بسیار کم‌توقعی است اما مانند هرگیاه دیگری نیاز به برخی از مواد آلی، معدنی، سولفور، پتاسیم و نیتروژن دارد. وجود این مواد در آب و خاک با چشم قابل تشخیص نیست و این لزوم آزمایش و بررسی آب و خاک را توجیه می‌کند.

هم‌چنین بررسی میکروبی به طور خاص در منابع آب مورد استفاده جهت کاشت زعفران بسیار مهم است، چراکه بیماری‌ها در کمین مزرعه شما هستند.

از سوی دیگر پیاز زعفران شما ۵ تا ۷ سال در خاک خواهد ماند و این کاملا منطقی است که از همه لحاظ زمین مورد نظر را بررسی کرده باشید. پیاز زعفران شما سرمایه اصلی شماست که هرساله با تولید مثل افزایش پیدا می‌کند. این بدیهی است که با افزایش کیفیت زمین می‌توانید سرمایه‌تان را به مقدار مطلوبی افزایش دهید و از آسیب‌های احتمالی به پیاز‌ها جلوگیری کنید.

نمونه‌برداری جهت آنالیز

نمونه برداری جهت آنالیز آب و خاک به دو روش می‌تواند انجام شود:

  1. نمونه برداری به وسیله خودتان

که در این صورت باید از جزئیات نمونه برداری آگاهی داشته باشید بطوریکه بدانید از چه عمقی و در چه محلی و چه مقداری آب و خاک را برداشته و به آزمایشگاه مربوطه انتقال دهید.

در این مورد می‌توانید از مسئولین آزمایشگاه راهنمایی‌های لازم را بگیرید.

  1. نمونه برداری به وسیله کارشناس آزمایشگاه

آزمایشگاه کجاست؟

در سراسر کشور آزمایشگاه های دولتی مربوط به جهاد کشاورزی و خصوصی وجود دارند. با مراجعه به این پایگاه می‌توانید اطلاعاتی در مورد تعرفه‌ها و لیست آزمایشگاه‌ها بدست بیاورید.

و ‌هم‌چنین اگر علاقه دارید بیشتر در مورد آب و خاک و رابطه آن با کشاورزی بدانید به پایگاه موسسه تحقیقات آب و خاک مراجعه کنید.

چه خاکی مناسب کشت زعفران است؟

به طور کلی خاکی مناسب کشت زعفران است که به میزان ۳۰درصد سنگ‌ریزه و رس و به میزان ۳۰درصد نیز دارای سیلت باشد یعنی همان نسب ۱ به ۳ رعایت شود. این شرایط بهترین نوع خاک برای کشت زعفران است که به آن (لومی-شنی) می‌گویند.

بافت سبک خاک به دلیل کاهش فشردگی و مقاومت و هم چنین به وجود آمدن گردش هوای مناسب باعث افزایش رشد پیاز زعفران و در نتیجه افزایش تعداد گل‌ها خواهد شد. زعفران در زمین‌هایی که دارای قلوه‌سنگ یا علف‌هرز و یا مواد آلی پوسیده نشده باشد به خوبی رشد نخواهد کرد.

همچنین زعفران در خاک‌های دارای کلسیم یا آهک و دارای میزان مناسبی از مواد آلی بهتر به عمل می‌آید. خاک‌های بسیار غنی از لحاظ معدنی و آلی برای رشد زعفران مناسب نیستند چراکه باعث افزایش رشد رویشی نسبت به رشد زایشی خواهند شد و بازده محصولات کاهش خواهد یافت.

علف هرز

علف‌های هرز با گیاه زعفران در استفاده از منابع غذایی و نور رقابت می‌کنند ودر هنگام برداشت زعفران نیز مزاحمت‌هایی را ایجاد ‌می‌کنند. از طرف دیگر علف‌های هرز میزبان آفت‌ها و حشرات هستند. پس علف‌های هرز را جدی گرفته و از وجین کردن مزرعه خود غافل نشوید.

 

پارامتر‌های آنالیز آب و خاک برای کشت زعفران

پارامتر‌های سنجشی بسیاری برای آنالیز آب وخاک وجود دارند که برخی از آن‌ها در تصویر زیر نمایش داده شده‌اند و البته بررسی همه‌ی آن‌ها برای کشت زعفران لازم نیست و ما اینجا به دو مورد از اصلی‌ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

آنالیز PH

در مورد گیاه زعفران خاکی مناسب است که دارای اسیدیته خنثی یا متمایل به قلیایی باشد و در محدوده ۷تا ۸ و یا ۹  باشد.

این شرایط بهترین وضعیت برای کشت زعفران می‌باشد.

آنالیز EC (املاح خاک)

میزان املاح خاک هر چه به صفر نزدیک‌تر باشد بهتر است و به طور کلی باید زیر ۲۰۰۰ باشد. به شکلی که خاک به هیچ وجه نباید شور باشد. میزان املاح و الکترولیت خاک هرچه کمتر باشد برای کاشت زعفران ایده‌آل‌تر است.

در صورت وجود مورد خاص در نتایج آزمایش خاک و آب مزرعه شما، کارشناسان آزمایشگاه شما را مطلع خواهند کرد تا سرمایه خود را حفظ کنید.