اخبار و مقالات, شیلات و آبزیان

چه گونه های شیلاتی قابلیت پرورش دارند؟!

چه گونه هایی قابلیت پرورش را دارند؟

انواع بسیاری از ماهی های آب شور و شیرین، صدف ها، جلبک ها، دوزیستان، کرم های آبزی مانند زالو و حتی تمساح ها و لاک پشت ها امروزه به عنوان گونه هایی با ارزش برای آبزی پروری شناخته شده اند. نکته مهمی که یک سرمایه گذار نباید نادیده بگیرد انتخاب گونه پرورشی مناسب و مطابق با اقلیم، ذائقه بومی و منطقه ای، بازار مصرف داخلی و بین المللی و سرمایه در دسترس است. به عنوان مثال بسیار از گونه های متداول آبزی پروری در کشورهای دیگر در ایران به دلایل شرعی، اقلیمی و یا نبود بازار مناسب فروش قابل پرورش نیستند. در عین حال کشور ایران به دلیل در اختیار داشنن اقلیم های متنوع حتی در یک بازه زمانی معین امکان سرمایه گذاری در گونه های متعدد آبزی پروری را فراهم می کند که بسیار از کشورها از چنین مزیتی محروم هستند. به زبان ساده یک سرمایه گذار علاقه مند در هر نقطه ای از ایران به شرط رعایت اصول اولیه آبزی پروری و انتخاب گونه مناسب می تواند یک مزرعه( سایت) آبزی پروری سودآور و توجیه پذیر راه اندازی نماید. بر اساس سالنامه شیلات ایران مجموع تولید آبزی پروری ایران( شامل همه گونه های متداول پرورشی) رقمی نزدیک به ۵۰۰ هزار تن است.

 

اصول و روال سرمایه گذاری در حیطه آبزی پروری( شیلات) چیست؟

به یاد داشته باشید که امنیت سرمایه گذاری و موفقیت شما در گرو پیروی دقیق از مراحل زیر در استقرار سایت  آبزی پروری است:

  1. تعیین مکان مناسب: در این بخش موقعیت مکانی زمین، ارزش آن, امکان تغییر کاربری احتمالی، میزان آب در دسترس( فراموش نکنید که آبزی پروری همانطور که از نامش پیداست فرایندی است مطلقا وابسه به آب و فقط حجم آب مصرفی و کیفیت آن بنابر گونه پرورش متفادت خواهد بود)، دسترسی به بازارهای محلی یا فرا منطقه ای و … مد نظر است.
  2. تست مشخصات محیطی شامل آب، خاک، هوا، شکارچیان و غیره. در این بخش شاید بتوان گفت مهمترین فاکتور مشخصات فیزیکی وشیمیایی آب مورد استفاده خواهد بود.
  3. محاسبه دقیق تاسیسات و ابزارآلات مورد نیاز برای فضای پرورشی در دسترس.
  4. ذخیره سازی استخرها یا سیستم های پرورشی بصورت اصولی.
  5. نظارت دقیق و مستمر بر کلیه مراحل پرورش و تکثیر(تغذیه، بهداشت و…) و ثبت کلیه وقایع داخل فارم.
  6. تجزیه و تحلیل دوره ای اطلاعات ثبت شده
  7. مشاوره و مطالعه برای ارتقای اطلاعات حرفه ای
  8. عدم استفاده از روشهای نوظهور برای کلیه آبزیان مزرعه و انجام روشهای جدید بصورت آزمایشی همراه با تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات بدست آمده و سپس گسترش آن.

 

در بخش های بعد به بررسی انواع آبزیان قابل پرورش در ایران خواهیم پرداخت. بدیهی است آنچه گفته خواهد شد فقط کلیات خواهد بود و ورود به سرمایه گذاری در هر گونه مستلزم طی کردن دوره های آموزشی و کمک گرفتن از افراد زبده در فاز عملی است.

جهت مشاوره و شرکت در دوره های آموزشی با فراساحل نگار تماس حاصل نمایید

۰۲۱۶۶۰۶۹۳۰۱-۰۹۱۲۶۶۲۵۷۰۳